עמוד מחסום – אילו סוגים תוכלו לרכוש בארבל שטראוס

עמוד מחסום - אילו סוגים תוכלו לרכוש בארבל שטראוס

עמוד מחסום (או עמודי חסימה) נועד למנוע פיזית את כניסתם של כלי רכב לא מורשים למקום כלשהו או לצאת ממנו. עמודים אלו משמשים, קודם כל גורם מרתיע וויזואלית, אך מונע את כניסת הרכבים גם כמכשול פיזי.

הריווח בין העמודים הוא זה שמאפשר לקבוע האם יתאפשר מעבר לכלי רכב דו גלגלים כמו אופנועים, אופניים חשמליים וכדומה. ישנם אמצעים כמו שרשרת פלסטיק אשר חוסמת כליל גם את מעבר הולכי הרגל במקרה ויש צורך גם לכך.

בארבל שטראוס נמכרים מגוון עמודי מחסום אשר משמשים למטרות בקרת תנועה וחסימת גישה של כלי רכב למקום מסוים. עמוד מחסום מוצב לרוב בשולי מדרכות, כניסות המיועדות להולכי רגל בלבד, רחבות כיבוי אש, או כאמצעי מיגון על רכוש (ארונות חשמל, עציצים וכדומה).

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגים שונים של עמודי מחסום

עמודי מחסום ניתן למצוא מחומרים, סוגים, וסגנונות עיצוב שונים.

  • עמודי מחסום מפלסטיק – ניתן למצוא בארבל שטראוס בצבע שחור או כחול ומחירו הוא הנמוך ביותר. אולם הוא גם פגיע יותר לעומת החלופות ועל כן מתאים למקומות בהם אין תנועה ערה של כלי רכב.
  • עמוד חסימה שיהיה בולט ומודגש בסביבה ולו תוספות של אלמנטים דקורטיביים הוא אחד מסדרת עמודי x-last. סדרת עמודי x-last אותה משווקת בלעדית חברת ארבל שטראוס מספקת, מלבד הביטחון הפיזי מפני פלישת רכבים והגנה על הולכי רגל ורכוש, גם את הערך המוסף כאלמנט עיצובי. מגוון סגנונות העיצוב של עמודי x-last הוא רחב. בנוסף, ניתן בהזמנה מיוחדת גם לצבוע את העמודים בצבע מיוחד להתאים להם מחזירי אור, ואפילו לבחור בעמוד עם תוספת של גוף תאורה המואר בחשכה. כך ניתן לבחור עמוד חסימה שיתאים וישלים את הנוף והקו העיצובי של המקום.
  • עמוד חסימה שיהיה בולט ומודגש בסביבה ולו תוספות של אלמנטים דקורטיביים הוא אחד מסדרת עמודי x-last. סדרת עמודי x-last אותה משווקת בלעדית חברת ארבל שטראוס מספקת, מלבד הביטחון הפיזי מפני פלישת רכבים והגנה על הולכי רגל ורכוש, גם את הערך המוסף כאלמנט עיצובי. מגוון סגנונות העיצוב של עמודי x-last הוא רחב. בנוסף, ניתן בהזמנה מיוחדת גם לצבוע את העמודים בצבע מיוחד להתאים להם מחזירי אור, ואפילו לבחור בעמוד עם תוספת של גוף תאורה המואר בחשכה. כך ניתן לבחור עמוד חסימה שיתאים וישלים את הנוף והקו העיצובי של המקום.
  • עמוד חסימה יכול להיות מעוגן באופן קבוע אל הקרקע עליה הוא מוצב. אולם ישנם פתרונות המאפשרים ניידות. עמודים נשלפים הם עמודים אותם ניתן להסיר ולהחזיר. עמודים נשלפים מורכבים משתי יחידות. הראשונה, תושבת הבסיס, מעוגנת לקרקע באופן קבוע ביציקת בטון. לתושבת הבסיס תוספת מכסה שמיועד לזמנים בהם העמוד אינו מוצב במקומו, אז נדרש המכסה על מנת לכסות את בור התושבת. היחידה השנייה היא כאמור העמוד עצמו שניצב בתוך התושבת. לעמודים נשלפים ניתן להוסיף מנעול שיאפשר את הניידות שלהם רק למי שמורשה לכך. עמודים נשלפים מוצבים לרוב ברחבות כיבוי אש, מדרחובים, רחבות של מבני ציבור או כל מקום שאינו מורשה למעבר מכוניות פרטיות מלבד רכבים בעלי אישור מיוחד.
  • עמוד חסימה לחניה הינו שומר חניה אשר מאפשר אך ורק לבעלי החניה גישה עליה. עמוד חסימה ניצב איתן בעת שהחניה ריקה ואינו מאפשר לרכב שאינו מורשה לחנות בה. כאשר רכב מורשה רוצה להחנות בחניה הוא פותח את המנעול המוצב על גבי עמוד החסימה ולאחר מכן משכיב אותו, שומר החניה שוכב מתחת לפגוש עד ליציאת הרכב מהחניה.

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

לסיכום

עמודי מחסום משמשים לאמצעי לניווט וסימון לנהגים והולכי רגל היכן בדרך הם צרכים להמצאות ובעיקר היכן לא. היעזרו בעמודי חסימה כסמן וויזואלי בלבד ואל תנסו לבדוק האם הם מאפשרים את כניסת רכבכם אל המקום שאינו מורשה בכך.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס משווקת מגוון רחב של עמודי מחסום. המחיר משתנה בהתאם לסוג העמוד וחומר גלם ממנו הוא עשוי. למחירים ומידע נוסף כנסו לאתר.

בוודאי. לארבל שטראוס יש צוותי התקנות ואנו מבצעים התקנות בכל הארץ, לשאלות נוספות כנסו לאתר.

בוודאי! אנחנו מוכרים לכל מי שמעוניין לקנות. בין אם מדובר בלקוח עסקי או פרטי.

עמודי חסימה לרכב

עמודי חסימה לרכב

עמודי חסימה לרכב כשמם כן הם, כלומר הם משמשים לצורך חסימה של כלי רכב מלעבור למקומות בהם קיימת תנועת הולכי רגל או לחילופין לצורך מניעת חניה במקומות בהם החניה אסורה.

ישנם עמודי חסימה מכמה סוגים בהתאמה לאופי החסימה הנדרש וכן בהתאם לאופי הסביבה בה הם מותקנים. מבין הדגמים אותם אנו משווקים ניתן למצוא: עמודי חסימה מפלסטיק, עמודי חסימה מברזל ועוד דגמים נוספים בקטרים, צבעים ודרגות חוזק שונות.

התקנת עמודי חסימה לרכב תיצור הרתעה וחיץ ברור ובולט, אשר יסמן בבירור לנהגים איפה ניתן לעבור או לחנות.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודי חסימה לרכב – שימוש ועמידות

עמודי חסימה לרכב מפלסטיק קשיח, הם עמודים המותקנים בדרך כלל על סף מדרכות על מנת ליצור גבול ברור בין קצה המדרכה לכביש. הגבול הברור הזה מונע בלבול הן מצד הולכי הרגל והן מצד הנהגים. העמודים האלו מצוידים במחזירי אור המגבירים את נראותם גם בשעות בהן הראות מוגבלת. עמידותם של עמודי חסימה אלו בפני פגיעה אינה גבוהה והתנגשות בהם תגרום נזק לעמוד ולרכב הפוגע. לעומת זאת, מבחינת עמידות בתנאי מזג אוויר, עמודים אלו עמידים בהחלט! וצבעם אינו דוהה, גם בחשיפה לשמש או גשמים. בנוסף הצבת עמודי חסימה לרכב תמנע חניה ומעבר של רכבים במקומות בהם הם מותקנים.

עמודי חסימה לרכב מברזל מיועדים אף הם לצורך אותם שימושים כמו עמודי חסימה מפלסטיק. ובשונה מעמודי חסימה מפלסטיק את עמודי הברזל ניתן לרכוש עם תושבת נשלפת, דבר המאפשר שימוש באזורים בהם יש צורך להסיר את העמודים מעת לעת, כמו ברחבות כיבוי אש, כניסה למדרחוב וכדומה.

עמודי חסימה לרכב מברזל עמידים בפני דריסה, על אף שיתכן כי במקרה של פגיעה חזקה, העמוד עלול להתעקם ולרכב הפוגע יגרם נזק רב כמו גם למשטח עליו מותקן עמוד החסימה. בנוסף, ניתן למצוא בחברת ‘ארבל שטראוס’ עמודים מסוג זה בקטרים, גבהים וצבעים שונים ואף ניתן להוסיף עליהם מחזירי אור להגברת נראותם לפי הצורך.

יתרונות עמודי חסימה לרכב

  • עמודי חסימה מגיעים בעיצובים, קטרים וגדלים שונים לפי צרכי הלקוח באתר.
  • ניתן לבחור בין עמודים להתקנה ביציקת בטון ועמודים להתקנה עם ברגים על גבי משטחים יציבים כגון בטון.
  • עמודי החסימה כולם, עמידים בכל תנאי מזג האוויר.
  • את עמודי החסימה קל להתקין ואין צורך בתחזוקה שוטפת.
  • בחברת ארבל שטראוס תמצאו גם עמודי חסימה מעוצבים מסדרת X-LAST העמידים ביותר בעולם עם אחריות ל-3 שנים!!!
  • ניתן לחבר מספר עמודי חסימה יחד באמצעות שרשרת ע”י חור אינטגרלי בגוף עמוד החסימה (מתאפשר רק בדגמים מסויימים)  

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

לסיכום

התקנת עמודי חסימה הינה שימושית ויעילה הן בהיבט הבטיחותי לצורך יצירת הפרדה ברורה בין שביל הולכי רגל לנתיבי תנועת הרכבים והן בהיבט של שמירה על הסדרי החניה במקומות בהם הם מותקנים. למידע נוסף על עמודים אלו, כמו גם על מוצרים נוספים, פנו לאחד מנציגי המכירות שלנו.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמוד לחסימת חניה

עמוד לחסימת חניה

מהו בעצם עמוד לחסימת חניה?

עמוד לחסימת חניה הוא בעצם עמוד המוצב בחזית החניה במטרה למנוע מרכבים להחנות את רכבם בחניה שלא שייכת להם.

רבים מבעלי הרכבים להם חנייה פרטית, בעיקר בערים בהם קיימת מצוקת חנייה או בחניונים, מוצאים עצמם מתמודדים עם בעיה של תפיסת החניה על ידי רכבים שאינם מורשים, למרות שהחניה הפרטית מסומנת בשלטים האוסרים את החניה בה למעט רכבים מורשים.
כנראה שמדובר בחלק מתרבות הנהיגה הישראלית שלעיתים אינה מכבדת את האחר ואת השייך לו.
כאמור, במקרים רבים, שילוט למניעת חניה אינו מונע לחלוטין את תפיסת החניה, מה שהביא נהגים רבים לחיפוש אחר פתרון מכאני אשר ימנע פיזית את כניסתם של רכבים לחניות פרטיות.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמוד לחסימת חניה הינו אחד המוצרים הראשונים שיצאו לשוק, כבר בתחילת שנות התשעים. הרעיון ההנדסי העומד מאחורי העמוד למניעת חניה, הינו הצבת עמוד אשר יחסום פיזית את הכניסה לחניה מצד אחד / ויאפשר כניסה של רכב מורשה בעת הצורך.
הדגמים הראשונים של עמוד לחסימת חניה היו בעצם עמוד מתכת, בעל ציר בבסיסו ואוזן נעילה או לחילופין מנגנון נעילה פנימי אשר אפשר את השכבתו של העמוד בעת כניסת רכב לחניה, ונעילת העמוד במצב זקוף, כאשר הרכב אינו חונה בחניה ובכך למנוע את כניסתם של רכבים בלתי מורשים לתא החניה הפרטי.

למעשה מאז ועד היום, הרבה לא השתנה בתחום.
עמוד לחסימת חניה עדיין מבצע את אותה הפעולה ומונע כניסה של רכבים לחניות. השיפורים המשמעותיים בתחום עמודי חסימה למניעת חניה, הגיעו בעיקר בצורה של פיתוח מוצרים עמידים וחזקים יותר, לצד ניסיונות פיתוח של עמוד לחסימת חניה המופעל באמצעות מנגנון חשמלי בשלט רחוק (בדומה לשער חשמלי) כך שלא יהיה צורך לצאת מהחניה.

עמוד לחסימת חניה מאז ועד היום:

כאמור עמודים לחסימת חניה הראשונים שיצאו לשוק היו פשוטים ביותר וחלקם, אכן עשה את העבודה במרבית המקומות. הבעיה עם העמודים הראשונים, התעוררה בעיקר במקומות חניה צפופים ועמוסים בהם עמודי החסימה החלו להיפגע מרכבים בחניון, כתוצאה מחוסר תשומת לב של נהגים בחניון או כתוצאה מוונדליזם.
נוצר צורך בשוק לעמוד לחסימת חניה ומראות פנורניות, דבר שהביא יצרנים וספקים רבים לחפש פתרונות לבעיה.
אחד המוצרים המוצלחים שפותחו הינו עמוד לחסימת חניה שאינו עמוד, אלא מחסום בצורת פרסה בעל 3 רגליים, המבצע את אותה הפעולה של נעילה במצב זקוף או בשכיבה. הרעיון של יצירת מחסום בעל 3 רגליים, הגביר את החוזק והעמידות של המחסום, בכך ששלוש רגליים חזקות, עמידות ויציבות יותר מרגל אחת בודדת של עמוד החסימה המקורי.
כיום, עמוד לחסימת חניה בעל שלוש רגליים מוכר גם כמחסום חניה והוא נחשב למוצר האמין והמשתלם ביותר לחסימת חניה.

תחום נוסף בו התפתחו העמודים לחסימת חניה כאמור הינו מחסומים המופעלים באמצעות שלט רחוק. מחסומים מסוג זה, צצים כמו פטריות לאחר בגשם והשוק המקומי והעולמי, מוצף בפתרונות בטווחי מחירים רחבים במיוחד. הרעיון מצוין, אך היישום קצת פחות. עדיין קיים פער טכנולוגי, המאפשר הצבה של מוצר המותקן על רצפת החניה, עם כל המשתמע מכך לרבות: דריסת רכבים, לכלוך, רטיבות, תנאי קרקע משתנים ובעיקר סביבה אגרסיבית ברמות שונות. היצרנים פשוט לא הצליחו לייצר מוצר אמין מספיק שיחזיק מעמד. גם המוצרים היקרים וגם המוצרים הזולים פשוט לא מצליחים לספק את הסחורה. נכון שביום ההתקנה, הכל עובד ונראה מבטיח, אך 99% מהלקוחות להם הותקנו עמודים לחסימת חניה המופעלים ע”י שלט, לאחר תקופת שימוש קצרה, מצאו עצמם תקועים עם מוצר שאינו מתפקד ולעיתים אף נעולים מחוץ לחניה…

ובחזרה לשאלה מהו בעצם עמוד לחסימת חניה?

התשובה היא פשוטה – מוצר אשר בראש ובראשונה מיועד לשמור על החניה שלכם זמינה רק לכם ולמנוע מרכבים שאינם מורשים לחנות בה. כאשר רוכשים עמוד לחסימת חניה, הכי חשוב זה להקפיד שהמוצר יהיה פשוט ועמיד ככל הניתן. כדאי לרכוש מוצר בעל וותק בשוק ורצוי שהמוצר יהיה פשוט ואמין ככל הניתן. באופן חד משמעי, עמוד לחסימת חניה המופעל באמצעות שלט רחוק אינו מומלץ ומחסום חניה הוא ככל הנראה המוצר העדיף המשווק כיום.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודי חסימה קשיחים: סקירת שוק

עמודי חסימה קשיחים: סקירת שוק

עמוד חסימה הוא עמוד קשיח המיועד לחסום מעבר של כלי רכב. לרוב, אפשר למצוא עמודים אלה בשימוש לאורך מדרכות ובמגרשי חניה פתוחים בכדי למנוע מעבר של רכב. במקרה של פגיעה בעמוד חסימה, עמודי חסימה קשיחים יגרמו נזק זה או אחר לרכב הפוגע. בנוסף לנזק לרכב הפוגע, לרוב יגרם גם נזק גם לעמוד החסימה ולמשטח עליו הוא מותקן. חומרת הנזק תהיה בהתאם לסוג העמוד, אופן ההתקנה וחומרת הפגיעה

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ישנם אמצעים רבם ומגוונים לחסימת רכבים כגון: מחסום דוקרנים, עמודים גמישים, עמודי סימון ניידים ועוד. המשותף לכולם הוא יצירה של הרתעה. רוב הנהגים לא ינסו לעבור אמצעי חסימה או לבדוק את עמידותו אל מול פגוש רכבם. למרות זאת, יש חשיבות לסוג העמוד שבו משתמשים, מכיוון שמשתמשים קבועים בקטע דרך מסוים לומדים לזהות חולשות של עמודי חסימה מסוגים שונים ולנצל אותן.

סוגי עמודי חסימה

ישנן כמה משפחות של עמודי חסימה קשיחים שלהן פרמטרים ויכולות שונות.

פטריות בטון

פטריות הבטון עשויות בטון ולעיתים מצופות גרנוליט. הפטריות מעוצבות כחצי כדור ולרוב קוטרן 60 ס”מ וגובהן 40 ס”מ. לרוב צבען נע בין חום לאפור ואינו ניגודי לסביבה ובשילוב עם מידותיהן הנמוכות נראותן נמוכה לנוהג בכלי רכב, במיוחד בנסיעה לאחור. ברשויות רבות, הוצאו פטריות החסימה מן התקן משום שגרמו לתאונות ונזק רב בשל נראותן הנמוכה. את פטריות הבטון, לא מתקינים אלא מניחים במקום הרצוי. מפאת משקלן הרב המקשה על שינוען יש להשתמש במנוף להנחתן, לכן עלות השינוע והנחת פטריות הבטון גבוהה יחסית. הן אינן ניתנות לשליפה, אך ניתנות להזזה ע”י מנוף. עמידותן של פטריות הבטון לפגיעה תהיה גבוהה יחסית והן אינן נפגעות, אך גורמות נזק רב לרכב הפוגע. לפטריות הבטון עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. הן אינן מחלידות ואינן זקוקות לתחזוקה מיוחדת או צביעה. כמו כן, בנוסף, לכלבים, חיבה עזה להטלת שתן על עמודים, מה שיוצר סביבה חומצית. עמידותן של פטריות הבטון בסביבה חומצית גבוהה גם כן ואינן נפגעות בחשיפה ממושכת לשמש. עלותן של פטריות הבטון נמוכה, אך שינוע יקר והנחה באמצעות מנוף הופכים את עלותן לגבוהה יחסית

עמודי חסימה קשיחים מגומי ממוחזר

עמודי חסימה אלו עשויים שלדת ברזל המצופה בגומי ממוחזר. לרוב גובהם 60 ס”מ, אך יש יבואנים שונים המייבאים דגמים שונים במידות שונות ובעיצובים שונים. צבעם לרוב שחור והם יהיו מצוידים לרוב במחזיר אור לבן או צהוב בצבע ניגודי לעמוד ולכן נראותם טובה ביום ובלילה. התקנת העמוד נעשית באמצעות חפירה במשטח ויציקת בטון. אם הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן לשלוף את העמודים בעת הצורך. עמידותם של עמודי חסימה מגומי ממוחזר בפגיעה נמוכה יחסית והם עלולים להישבר או להתנתק יחד עם יציקת הבטון שבאמצעותה הותקנו, תוך שהם פוגעים במשטח עליו הותקנו. לאחר פגיעה בעמוד כזה, יש לתקן את המשטח ולהתקין עמוד חדש. רמת הנזק הנגרמת לרכב הפוגע אינה גדולה. לעמודי החסימה הקשיחים מגומי ממוחזר עמידות נמוכה בפגעי מוזג האוויר והסביבה. חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום להתפוררותם. עלותו של עמוד קשיח מגומי ממוחזר כולל עלות התקנתו נמוכה יחסית, אך אם נפגע צריך להחליפו ויש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מבטון

עמודי חסימה קשיחים מבטון עשויים בטון בגימורים שונים, בעיצובים שונים ובמידות שונות בהתאם ליצרן. לרוב גווניהם הם חום ואפור אך ניתן לצבעם בצבעים שונים. נראותם של עמודי הבטון לרוב נמוכה, בשל צבעים שאינם ניגודיים לסביבה. אופן ההתקנה הוא באמצעות יציקת בטון. בשל משקלם הרב, יש לשנע את העמוד מאמצעי ההובלה אל מיקום ההתקנה הרצוי באמצעות מנוף. בשל הקושי בשינוע ובהתקנה, עלותם גבוהה יחסית. עמודי חסימה אינם ניתנים להתקנה באמצעות תושבת המאפשרת את שליפתם במקרה הצורך. עמידות עמודי הבטון לפגיעה גבוהה מאוד. הם אינם נפגעים וגורמים נזק רב לרכב הפוגע. לעמודי הבטון עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. הם אינם מחלידים ואינם זקוקים לתחזוקה מיוחדת או צביעה. כמו כן, עמידים בסביבה חומצית ואינם נפגעים בחשיפה ממושכת לשמש. עלותם של עמודי הבטון גבוהה ועלות השינוע וההתקנה מייקרים מאוד את עלותם.

עמודי חסימה מברזל 6" (עמודי דיזינגוף)

עמוד חסימה מברזל קשיח מדגם דיזינגוף עשוים ברזל וצבועים בצבע אלקטרוסטטי בהתאם לדרישת הלקוח. לרוב עיצובם חלק ושמרני וגובהם יהיה 80 – 100 ס”מ כאשר 20 ס”מ מיועדים להתקנה בתוך יציקת בטון, כך שהגובה הסופי מעל פני הקרקע הוא 60-80 ס”מ. כמו כן, ניתן לייצר לפי הזמנה קטרים וגבהים שונים. נראות העמוד היא בהתאם לצבע הנבחר. לרוב לכל רשות מקומית הגוון הקבוע שלה (למשל, עריית תל אביב משתמשת בגוון RAL7037). ניתן להוסיף מחזיר אור לפי דרישה. התקנת עמודי דיזינגוף מתבצעת לרוב ע”י יציקת בטון , אך ניתן להזמין עם עמודים אלו פלטה שבאמצעותה ניתן לחבר באמצעות ברגים ייעודיים. אם העמודים הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן לשלוף את העמודים בעת הצורך. במידה וההתקנה בוצעה כראוי ועם כמות מספקת של בטון, העמוד עשוי להתעקם או לנטות. במידה וההתקנה לא בוצעה כראוי, או שיופעל כח רב על העמוד, העמוד עלול להיתלש ולגרום נזק למשטח עליו הוא הותקן. הנזק לרכב הפוגע, במידה וההתקנה בוצעה נכון, עלול להיות רב. לעמודי דיזינגוף עמידות גבוהה יחסית בפגעי מזג האוויר והסביבה, אך הם זקוקים לתחזוקה שוטפת בדמות צביעה, משום שאינם עמידים לסביבה חומצית ועלולים לסבול מקורוזיה. עלות עמודי דיזינגוף אינה גבוהה אך התקנה ביציקת בטון ותחזוקה שוטפת מייקרים את עלות העמוד. יש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח במידה ויש צורך להחליף עמוד שנפגע בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מנירוסטה

עמודי חסימה מנירוסטה עשויים נירוסטה או ברזל מצופה ניקל המעניק לעמוד מראה של נירוסטה מלוטשת. עיצובם חלק ומודרני. גובהם יהיה לרוב 80 – 100 ס”מ כאשר 20 ס”מ מיועדים להתקנה בתוך יציקת בטון, כך שהגובה הסופי מעל פני הקרקע הוא 60-80 ס”מ. כמו כן, ניתן לייצר לפי הזמנה קוטרים וגבהים שונים. נראות העמוד טובה בזכות צבע מבריק ובולט במיוחד
אופן ההתקנה של עמודי נירוסטה הוא לרוב ע”י יציקת בטון אך ניתן להזמין עם עמודים אלו פלטה שבאמצעותה ניתן לחבר את העמוד באמצעות ברגים ייעודיים למשטח. אם העמודים הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן יהיה לשלוף את העמודים בעת הצורך.
במידה וההתקנה בוצעה כראוי ועם כמות מספקת של בטון, העמוד עשוי להתעקם או לנטות. במידה וההתקנה לא בוצעה כראוי, או שיופעל כח רב על העמוד, העמוד עלול להיתלש ולגרום נזק למשטח עליו הוא הותקן. הנזק לרכב הפוגע, במידה וההתקנה בוצעה נכון, עלול להיות רב.
לעמודי חסימה מנירוסטה עמידות גבוהה מאוד לפגעי מזג האוויר והסביבה. הם אינם מחלידים (קורוזיה) ואין צורך בתחזוקה שוטפת כמו צביעה. עמודים אלו עמידים בסביבה חומצית ואינם ניזוקים. בנוסף, לעמודים עמידות גבוהה לחשיפה ממושכת לשמש.
עלות עמודי חסימה מנירוסטה גבוה ביותר והתקנה באמצעות יציקת בטון מייקרת את עלותם. יש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח במידה ויש צורך להחליף עמוד שנפגע בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מפלסטיק קשיח

עמוד חסימה מפלסטיק עשויים מחומר תרמופלסטי קשיח, פוליאטילן (PE). ניתן לבחור בין שני גבהי עמודים: 50ס”מ ו80 ס”מ. כמו כן, ניתן לבחור מבין שני עיצובים ושני צבעים: כחול או שחור. בהזמנה כמותית, ניתן לבקש צבעים נוספים.
עמודי החסימה מצוידים במחזירי אור בצבע ניגודי לעמוד המקנים לעמודי החסימה נראות מצוינת ביום ובלילה.
התקנת עמודי חסימה מפלסטיק קשיח היא קלה ופשוטה ונעשית באמצעות אביזרי חיבור ייעודיים תוך קידוח והברגת אביזר החיבור למשטי ביתר קלות. עמודי חסימה אלה ניתנים להתקנה על כל משטח מרוצף
עמידותם של עמודי החסימה מפלסטיק קשיח בפגיעה נמוכה. העמודים עלולים להישבר או להינתק מהמשטח עליו הם מותקנים. עמודים אלה אינם גורמים נזק למשטח עליו הם מותקנים כאשר הם מתנתקים ממנו. זהו יתרון גדול, משום שבמקרה זה אין צורך לתקן את המשטח אלא רק להתקין מחדש את העמוד. במקרה של שבר, יש להחליף את העמוד. רמת הנזק הנגרמת לרכב הפוגע תהיה לרוב נמוכה למדי.
עמודים מפלסטיק קשיח המותקנים באמצעות אבזרי חיבור ייעודיים, אינם ניתנים לשליפה.
לעמודי חסימה מפלסטיק עמידות גבוהה מאוד לפגעי מזג האוויר והסביבה. מכיוון שהם עשויים חומר פלסטי, אינם מחלידים (קורוזיה) ואין צורך בתחזוקה שוטפת כמו צביעה. עמודים אלו עמידים בסביבה החומצית ואינם ניזוקים. בנוסף, לעמודים עמידות גבוהה לחשיפה ממושכת לשמש ואינם מתפוררים.
בעמוד חסימה קשיח מדגם 12205 ניתן להשחיל שרשרת על מנת לשרשר את העמודים וליצור חסימה רציפה.
עלותו של עמוד קשיח מפלסטיק כולל עלות התקנתו נמוכה ביותר.

עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-LAST

עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-last מיוצרים מתרכובת פוליאוריטן במגוון גדול של עיצובים מרהיבים בגוונים שונים ובמידות בהתאם לדגם. נראותם גבוהה בשל צבעיהם הבולטים ועיצובם המיוחד.
התקנת עמודי X-last קלה ופשוטה ומתבצעת באמצעות אבזרי חיבור ייעודים או באמצעות יציקת בטון. לאחר ההתקנה, העמודים ניתנים לשליפה באמצעות מפתח במידה והותקנו בתושבת מתאימה.
עמידותם של עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last גבוהה במיוחד. הם עמידים בפגיעה ובדריסה, לא נגרם להם נזק והם אינם נתלשים או גורמים נזק למשטח עליו הם מותקנים. לעומת זאת, רמת הנזק לרכב הפוגע גבוהה יחסית.
לעמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. אינם מחלידים ואינם זקוקים לתחזוקה שוטפת או צביעה.
עלותם של עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last גבוהה יחסית אך משתלמת במיוחד משום שאינם דורשים תחזוקה שוטפת והם עמידים בדריסה, ולכן נדיר שצריך להחליפם.

בנוסף, ישנם דגמים של עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-last בעלי מאפיינים נוספים כמו תאורת לד פנימית או אפשרות לקשור אליהם אופניים.

עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last הם העמודים היחידים המסופקים עם אחריות לחמש שנים, התקפה גם במקרב של דריסה.

עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last הם היחידים בישראל המאושרים ע”י כיבוי אש להתקנה ברחבות כיבוי אש – אישור כיבוי אש לעמודי ירון

ישנם סוגי רבים של עמודי חסימה קשיחים שלהם תכונות רבות ומגוונות. בהחלטה באילו עמודי חסימה כדאי לבחור, יש לקחת בחשבון את הפרמטרים המוזכרים, בנוסף על התחשבות במאפייני אתר ההתקנה.

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

אין לראות בכתוב במאמר זה ייעוץ מקצועי או המלצה. לפני התקנה של כל מוצר בדרך יש להתייעץ עם גורם מוסמך. כל האמור במאמר זה הינו דעתו האישית של הכותב ואינו מהווה יעוץ מקצועי

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

חוקיות התקנת עמודי חסימה וחוק הנגישות

חוקיות התקנת עמודי חסימה וחוק הנגישות

מאת: עמרי ארבל – מנכ”ל ובעלים של חברת ארבל שטראוס המייבאת, משווקת ומתקינה עמודי חסימה מסדרת x-last בישראל.

כיבואן, מתקין ומשווק, של עמודי חסימה אנו נתקלים בשאלות רבות בנוגע לחוקיות וכן במיקום המומלץ להתקנת עמודי חסימה. תשובתנו החד משמעית לסוגיות חוקיות היא שאין חברתנו מתמחה ומוסמכת במתן ייעוץ, אלא יבואנית ומתקינה בלבד. המלצתנו תמיד היא שיש להיוועץ עם גורם מוסמך מטעם העירייה, בעל השטח, מהנדס תנועה וכל גוף אחר אשר מוסמך לקבל החלטות ולתת רשיונות לביצוע התקנות בשטחו. בתור יבואנים תפקידנו הוא להציג בפני הלקוח את מגוון המוצרים שיש בידנו ולהעמידם מולו למכירה. בתור מתקינים אחריותנו היא לבצע את עבודת ההתקנה בצורה המקצועית ביותר, תוך כדי הפרעה מינימאלית לסביבה. כמו כן במידה ואנו מוכרים מוצר וההתקנה מבוצעת באמצעות קבלן שמונה ע”י מזמין העבודה אנו מקפידים לתת הנחיות מדויקות על מנת שהמוצרים אותם אנו מייבאים יותקנו בצורה הנכונה ביותר לתפקוד המוצר לאורך זמן.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

התקנת עמודי חסימה

במהלך 3 שנים האחרונות חברתנו החלה בשיווק של עמודי חסימה מסדרת x-last שעל יתרונותיהם ארחיב בהמשך. תוך כדי שיווק המוצר בעיריות רבות בארץ ביצענו אינספור הדגמות להוכחת יכולות המוצר שלנו ונפגשנו עם בעלי תפקידים ומקבלי החלטות בנוגע להתקנת עמודי חסימה על מדרכות ברחובות ערים.

גילינו שקיים בלבול גדול בנוגע לאיזה עמוד חסימה מותר להתקין ואיפה. עד היום אם אשקלל את כל ההנחיות והדרישות של 5-7 עיריות גדולות מולם אנו עובדים, לא אצליח לתת תשובה אחת וחד משמעית שכולם מסכימים עליה ולפיה צריך לנהוג, שכן מלבד דברים שבעל פה לא מצאתי ולא הוצג לפני מסמך רשמי בנוגע.

אם בכל זאת אנסה לסכם את כל הדעות והדרישות בהם נתקלתי, הם יהיו מורכבות ממספר סעיפים:

  • עמודי חסימה חייבים לעמוד בחוק הנגישות.
  • עמודי חסימה חייבים להיות בגובה של מינימום 55 ס”מ מעל פני המדרכה וקוטר העמוד צריך להיות בקוטר של מינימום 15 ס”מ.
  • עמוד חסימה חייב להיות בעל ניגוד חזותי עם הסביבה ומחזיר אור בחלקו העליון. בנוסף מחזיר האור חייב להיות משוקע בעמוד.
  • עמוד חסימה חייב להיות בעל יכולת למניעת התפרצות של רכבים למדרכה, על מנת להגן על הולכי הרגל מפני רכבים.
  • עמוד חסימה צריך להיות מותקן במרחק שיאפשר פתיחה דלת של רכב חונה במקביל למדרכה.

מתוך השאלות הרבות שעלו מבין לקוחותינו (וגם מהמלומדים מבניהם) ובעקבות שלל האינפורמציה שלעיתים גם לא עלתה בקנה אחד עם מה שקורה בפועל בשטח ומתוך סתירה לפעמים בין הנחיות של עיריות שונות, החלטתי לנסות ולחקור, מה בעצם אומר החוק, אשר מהיותו חוק צריך להיות חד משמעי וברור, שכן כפי שהסברתי, תשובות חד משמעויות, ברורות ואחידות לא הצלחתי לקבל מגורמים שתפקידם הוא להכתיב את ההנחיות לביצוע.

בחיפוש נרחב ברשת האינטרנט באתר של משרד התחבורה, אתרים העוסקים בחוק הנגישות ועוד אתרים רלוונטיים, הצלחתי לצמצם את המידע ל 2 מסמכים רלוונטיים, עיקריים שמתייחסים לעצמים נייחים בכלל ולעמודי חסימה בפרט המותקנים על מדרכות.

הקישורים הם:

תקנים ישראליים בנושא הנגישות 

הנחיות לתכנון רחוב בערים

האסמכתא הראשונה בה מאוזכרים עמודי חסימה הינה “תקן ישראלי ת”י 1918 חלק 1” העוסק ב נגישות הסביבה הבנויה: עקרונות ודרישות כלליות.

החוברת הינה חוברת של מכון התקנים הישראלי ועוסקת במתן הנחיות מינימאליות לתכנון בניינים וסביבת חוץ שתאפשר את השתלבותם של בעלי מוגבליות (לדוגמא נכים בכסאות גלגלים) “בדרך שוויונית, מכובדת, עצמאית ובטיחותית”. בין היתר מתייחסת החוברת בהגדרת “כניסה נגישה לבניין” , “נגישות חניה”, מיקומים וגבהים של לחצנים (מעליות, רמזורים של הולכי רגל), מידות ושיפועים נגישים לכסאות גלגלים ועוד סעיפים רבים וחשובים.

  • בפרק 2.9.3.4 מופיעה באופן חד פעמי התייחסות ספציפית ל עצמים המותקנים בדרך נגישה “כגון: עציץ או מתקן המשמש למניעת חניה או מעבר רכב” הפרק מלווה בשרטוט המראה דרישות מפורטות של איך “מתקן המשמש למניעת חניה או מעבר רכב” צריך להראות.

האסמכתא השנייה שמצאתי ומוזכרים בה עמודי חסימה היא חוברת של משרד התחבורה ומשרד הבינוי והשיכון שנקראת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב”

החוברת מחולקת למספר פרקים שתמצית כולם היא תכנון ויצירת “מסגרת מנחה לקיום תהליך תכנון מסודר, שיטתי ובהיר, שבעזרתו ניתן ליישם את המדיניות לפיתוח המרחב הציבורי” הרעיון הוא “ייעול והשבחה של המרחב הציבורי בעיר וע”י כך לתרום לעיצוב העיר כמקום שטוב לחיות בו” כאשר המטרה היא “יצירת רחובות בטוחים, נגישים ואנושיים יותר” ו ” חלוקה חדשה של המרחב הציבורי בין התנועות השונות בעיר תוך מתן עדיפות “לתנועות הרכות” (הולכי רגל ואופניים) ולתחבורה הציבורית על חשבון התנועות ברכב פרטי”.

בין היתר החוברת מגדירה כאמור את מרחב הרחוב בצורה מאוד ברורה ומחלקת אותו למספר אזורים כגון: רצועת הליכה, רצועת דופן, צומת, שבילי אופניים ועוד. החוברת מתארת באופן מדויק מה צריך לעשות ואיך, כדי ליצור רחוב טוב יותר לכולם.

מתוך החוברת, הפרקים הרלוונטיים לעצמים נייחים ולעמודי חסימה הם פרק 5 ופרק 6.

בפרק 5 ישנה התייחסות מפורטת בטבלאות לפי מידות, צפיפות, השימוש ברחוב ומרכיביו המגדירות בדיוק את חלוקת הרחוב לשטחים עיקריים ומשניים שלפיהם בהמשך ניתן יהיה להבין מה מותר להתקין והיכן בדיוק.

מתוך פרק 5 עמוד 85

פרק 6 הנקרא “תשתיות הנדסיות ועצמים נייחים ברחוב” הינו הפרק העיקרי לעניין עמודי חסימה, שכן קיימת באופן ישיר התייחסות לעמודי חסימה.

הפרק נותן הנחיות ועקרונות כיצד להתקין עצמים נייחים ברחוב (“עצמים נייחים על קרקעיים”) כגון עצים, ספסלים, עציצים, תשתיות רחוב, פחי אשפה ומחזור, עמודי תאורה אמצעי כיבוי אש ועוד.

לסיכום:

לאחר קריאה מדוקדקת של 2 החוברות הבנתי שהרעיון של שתיהן הוא בעצם, כפי שכבר הוסבר, ליצור סביבה בטוחה והגיונית לכל המשתמשים בדרך, כולל כמובן את בעלי המוגבלויות.

מאחורי כל סעיף וסעיף בהנחיות ובעקרונות קיים היגיון בריא שחייבים להתחשב בו לפני התקנת כל עצם ברחוב.

אם לא הייתי חשוף לשאלות ולדעות הרבות שעלו מבין לקוחותינו והייתי מחפש את ההנחיות הנכונות, סביר להניח שהחוברת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב” של משרד התחבורה ומשרד השיכון היא החוברת הנכונה ויש בה את כל המידע הנחוץ למתכנן הרחוב.

מכיוון שחוק הנגישות עלה לא אחת בפניי בעניין של עמודי חסימה, אני חושב שיש מקום לשלב את ההנחיות של חוק הנגישות ביחס לעמודי חסימה אך כגורם נלווה בלבד, להנחיות מתוך החוברת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב” שכן גם החוברת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב” מתייחסת באופן הגון ושווה לכל המשתמשים ברחוב כולל כמובן את בעלי המוגבלויות.

אם כך, היכן מותר להתקין עמודי חסימה ובאיזה עמודי חסימה צריך להשתמש?

ראשית יש להבין את אופן השימוש ברחוב, מידותיו וצפיפות המשתמשים בו כפי שמאופיין בפרק 5 בחוברת.

להל”ן החלוקה של רצועות הרחוב לפי מידות מינימאליות. (כל מה שמעבר למידות אלה מפורט בהרחבה בחוברת בפרק 5):

ע”פ הנחיות החוברת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב” פרק 6 המיקום המומלץ ביותר להתקנת עמודי חסימה על המדרכה הינו רצועת העזר, אשר אינה נתיב ההליכה הראשי ברחוב. (באופן כללי החוברת מנחה להתקין ברצועה זו את כל “הפרטים” שעלולים להוות מכשול למשתמשים בדרך כגון פחי אשפה, עציצים, ספסלים, עמודי תאורה ועוד).

בהתקנת עמודי חסימה ברצועת העזר ובכלל יש להיצמד להמלצות הבאות:

  • “אין להתקין עמודי חסימה ברצועה המיועדת לתנועה כלשהיא” – רצועת אופניים, הולכי רגל, רכב מנועי וכ”ו.
  • עמודי חסימה יותקנו ברצועת הדופן בכפוף להגבלות המופרטות בחוברת.
  • ניתן להתקין עמודי חסימה “ברצועת החניה – בין מפרצי החניה”
  • ניתן להתקין עמודי חסימה ” במפרדה בין מסלולי הנסיעה”
  • ניתן להתקין עמודי חסימה “בשטחים שאינם שמישים לתנועה ולפעילות” “ובתנאי שלא יהוו מטרד להולכי הרגל ולנהגי המכוניות” כגון: איי תנועה, פינות רחוב, רחבות וכיכרות.
  • בבחירת מיקום התקנת עמודי חסימה, יש לצמצם ככל הניתן את הקונפליקט ולמזער את הפרעתם לתפקודי הרחוב בהתאם למרחקים המפורטים בטבלה 6.1
  • בהתקנת עמודי חסימה יש להקפיד על מרווחים שווים בין עמוד לעמוד.
  • כדי למזער את הנזק למשתמשים בדרך בעת פגיעה רכב (ע”פ “הנחיות לבחירה ולהצבה של התקני בטיחות בדרכים עירונית”) או הולך רגל ומשתמש אחר בדרך כגון רוכב אופניים, מומלץ להשתמש בעמודי חסימה “סלחניים” שימזערו את הנזק בגורם הפוגע.
  • בטיחות המשתמשים בדרך היא מעל הכל בכל הנוגע להתקנת עמודי חסימה.

בנוסף להנחיות החוברת “הנחיות לתכנון רחוב בערים – מרחב הרחוב” יש צורך להתייחס גם לחוק הנגישות כאשר מתקינים עמודי חסימה בכל דרך נגישה, (לא מדובר על רצועת העזר) ע”פ חוק הנגישות, בעת התקנת עמודי חסימה, יש להביא בחשבון את הסעיפים הבאים:

  • גובה עמוד החסימה יהיה לא פחות מ 55 ס”מ וקודקודו בקוטר של 15 ס”מ לפחות.
  • העמוד חייב להיות בעל ניגוד חזותי לסביבתו בהתאם לסעיף 2.9.3.4 ג

הגדרת ניגוד חזותי –

(מתוך “תקן ישראלי ת”י 1918 חלק 1” עמוד 3)

  • יש להשאיר “מעבר אחד לפחות שרוחבו החופשי לא יהיה קטן מ 110 ס”מ” (לצורך מעבר כיסא גלגלים).

אם נשלב בתמצות את המלצות 2 החוברות יחד, הקשר בין תכנון מרחב הרחוב, לחוק הנגישות הוא רק במקרים בהם “עצמים נייחים” (עמודי חסימה למשל) משולבים באחת מרצועות ההליכה ברחוב והיא – “דרך נגישה”.

במקרה בו יש צורך בהתקנת עמודי חסימה בתוך רצועת ההליכה, יש לוודא שעמוד החסימה לא יהוה מכשול ולא רק לבעלי מוגבלויות!

דעתי היא שההגדרה המדויקת של עמוד חסימה לפי שרטוט 10, ב “תקן ישראלי ת”י 1918 חלק 1” מחטיאה את המטרה, שכן ניקח לדוגמא עמוד חסימה בצבע אדום בוהק שקוטרו העליון הוא 12 ס”מ וגובהו כ 90 ס”מ מעל האדמה. (מצורפת תמונה). האם מישהו יכול לטעון שעמוד שכזה יכול להוות מכשול?

דוגמא נוספת: עמוד חסימה המותקן במרכז נתיב אופניים למניעת כניסה של רכבים לנתיב. גובהו 90 ס”מ, צבעו כחול בוהק, קוטרו העליון כ 10 ס”מ והוא בעל מחזיר אור לבן. בנוסף העמוד עשוי חומר קשיח, אך אלסטי, שנבדק, הוכח ואושר ע”י מעבדה אירופאיות מוסמכת כבטוח במאות אחוזים יותר מכל עמוד חסימה אחר מברזל או בטון, בעת פגיעת רוכב אופניים, הולך רגל וכ”ו. האם גם עמוד שכזה מהוה מכשול מסוכן ואינו מותר ע”פ חוק הנגישות רק בגלל שקוטרו קטן מ 15 ס”מ? קשה לי להאמין שנמצא רוכב אופניים אחד שיגיד שהוא מעדיף עמוד קשיח מבטון או ברזל שקוטרו 15 ס”מ במרכז נתיב הרכיבה שלו…

עמודי חסימה מסדרת X-last

עד לפני מספר שנים, האפשרויות של עמודי חסימה בישראל היו מצומצמות יחסית לעמודים מבטון, ברזל או גומי ממוחזר. בתור עמודי חסימה עמודים אלו עושים את עבודתם נאמנה, אך אם זאת יש להם מגבלות רבות כגון:

  • עמוד חסימה קשיח שנפגע מרכב מתעקם או נפגע בצורה קשה ויש להחליפו.
  • עמוד חסימה קשיח שנפגע מרכב נשלף מתוך המשטח עליו הוא מותקן וגורם לו לנזק רב.
  • עמודים מברזל דורשים תחזוקה שכן הברזל מטבעו רגיש לפגעי מזג אוויר ויש לצבוע אותם מפעם לפעם.
  • עיצובם של עמודים סטנדרטיים יחסית מוגבל. דגמים שונים מהסטנדרט בד”כ נמכרים בעלויות גבוהות.
  • בעת פגיעה של הולך רגל או רוכב אופניים בעמוד חסימה קשיח, העמוד לא יספוג את המכה וכל אנרגיית הפגיעה תעבור לגוף הפוגע, דבר שמגביר באופן משמעותי את חומרת הנזק והפציעה.
  • במקרה ויש צורך בשעת חירום לאפשר מעבר של רכב חירום כגון אמבולנס או כבאית, עמוד חסימה קשיח מברזל או בטון לא יאפשר את המעבר של כלי הרכב או יגרום לנזק רב במקרה של מעבר הכרחי (דריסה של העמוד)
  • לעיתים קיים שימוש בתושבות האמורות לאפשר את שליפת העמודים לצרכי חירום או תפעול. במקרים רבים, שליפת עמוד מתושבת הופכת בלתי אפשרית שכן העמודים “מתחברים” לתושבת כתוצאה מפגעי מזג אויר, קורוזיה או פגיעה של רכבים בעמוד המעוותת את התושבת. בנוסף שליפת עמודי בטון אינה אפשרית עקב משקלם הרב.

(דוגמאות לעמודים קשיחים שנפגעו)

  • עמוד חסימה קשיח, שנפגע ונשאר נעוץ במשטח עלול להוות סכנה למשתמשים בדרך.
  • עלויות התחזוקה של עמודי חסימה קשיחים גבוהות יחסית שכן הם ניזוקים בכל פגיעה ויש להחליפם ובמרבית המקרים גם לתקן את המשטח עליו הם מותקנים.

(עמודי חסימה סטנדרטיים שנפגעו מדריסת רכבים)

עמודי X-last הם אלטרנטיבה מהפכנית פורצת דרך המשנה את כללי המשחק בכל הנוגע לעמודי חסימה. העמודים הנ”ל מיוצרים בספרד ע”י חברה בשם Sabacaucho. סוד העמודים טמון בחומר הגלם אשר הינו תרכובת סודית של פוליאטילן. הרעיון העומד מאחורי עמודי החסימה הייחודיים הינו בראש ובראשונה קשיחות. כל העמודים מסדרת x-last נראים ומרגישים קשיחים למדי, בדרגה כזו שלא ניתן לכופף אותם בכוח פיזי. בעת פגיעה עם רכב פרטי בעמוד חסימה מסדרת X-last, יגרם נזק חמור לפגוש הרכב כמעט באותה “היעילות” כאילו פגע הרכב בעמוד קשיח.

אם הרכב ימשיך לנסות לדחוף את העמוד תוך הפעלת לחץ מוגבר בסופו של דבר, העמוד “יכנע” ויקרוס, מבלי שיגרם נזק למשטח עליו הוא מותקן, שכן הקשיחות של העמוד מוגבלת עד לעומס מסוים בהתאם לעיצוב העמוד

השימוש בעמודי חסימה מסדרת X-last מקנה יתרונות רבים אל מול כל החסרונות של עמודי חסימה סטנדרטיים מבטון וברזל:

  • לא תידרש החלפתו של עמוד חסימה מסדרת X-last אשר נפגע או נדרס ע”י רכב מספר רב של פעמים, אפילו בעת פגיעה במהירות גבוהה.
  • המשטח עליו מותקן עמוד חסימה מסדרת X-last לא יינזק ולא יידרש לבצע בו תיקון לאחר פגיעת רכב בעמוד.
  • החומר ממנו עשויים עמודי חסימה מסדרת x-last אינו דורש תחזוקה שכן החומר עמיד בכל פגעי מזג האוויר.
  • קיימים מעל 20 דגמים ועיצובים של עמודי חסימה מסדרת X-last. כל דגם ניתן לרכוש לפי הזמנה בכל גוון מתוך סרגל RAL כמו כן ניתן גם לשלב 2 צבעים בכל עמוד.
  • בהזמנה מיוחדת בעלות נמוכה ניתן להזמין את עמודי X-last עם התבעת לוגו ע”ג העמוד כגון לוגו העיריה או הרשות המקומית.
  • עמודי X-last נבדקו במעבדות אירופאיות מוסמכות והוכח שהם בטוחים ביותר לכל המשתמשים בדרך, שכן בעת פגיעת גוף או ראש של הולך רגל או רוכב אופניים, העמוד יספוג חלק ניכר מהפגיעה וימזער את חומר הפציעה. כמו כן כל העמודים מאושרים בתקן המחמיר להצבת עמודי אנכיים EN 12899-3:2007 .
  • את כל עמודי החסימה ניתן להתקין גם באמצעות תושבת המאפשרת את שליפת העמודים באמצעות מפת, בשעת חירום. התושבת עמידה במיוחד ואיננה ניזוקה מפגעי מזג אויר או פגיעות רכבים. התושבת עומדת בתקן UNE-EN1433:2003
  • שימוש בעמודי חסימה מסדרת X-last יחסוך לעירייה או לרשות המקומית כסף רב בתחזוקה שוטפת של עמודי החסימה בעיר
  • תהליך הייצור של עמודי חסימה מסדרת X-last הינו ידידותי לסביבה ואינו פולט גזי פליטה מסוכנים וטמפרטורות גבוהות.
  • ניתן להשתמש בעמודי חסימה מסדרת X-last כעמודי תאורה מעוצבים באמצעות תושבת תאורה המאירה את העמוד מבפנים. כל זאת מבלי לגרוע מיכולותיו של העמוד.
  • מרבית עמודי החסימה ניתנים להתקנה ביציקת בטון או באמצעות ברגים ישירות למשטח.

תמונות להמחשת יתרונות עמודי החסימה מסדרת X-last

מסמכים רלוונטיים:

גילוי נאות

חברת ארבל שטראוס הינה הנציגה הבלעדית של חברת Sabacaucho בישראל והיבואן הבלעדי של עמודי X-last בישראל. אתר החברה הספרדית: http://www.sabacaucho.com/es/

כותב המאמר – עמרי ארבל, הינו מנכ”ל ובעלים משותף בחברה.

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

הבהרה

כל האמור במאמר זה אינו בגדר המלצה או ייעוץ מקצועי או משפטי, אלא דעה ופרשנות אישית בלתי מקצועית או מוסמכת. לפני ביצוע כל רכישה והתקנת של עמודי חסימה יש להתייעץ עם הגורמים המוסמכים ולקבל על כך אישור. חברת ארבל שטראוס אינה מוסמכת לתת כל אישור או המלצה בנוגע לעמודי חסימה שכן כל עיסוקה הוא יבוא, שיווק והתקנה ע”פ דרישות והנחיות מזמין העבודה. אין במאמר זה מתיחת ביקורת או ערעור על דעתו ופסיקתו של כל גורם או מסמך רשמי או פרטי, אלא דעתו האישית של הכותב בלבד.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

הסכנות בהצבת עמודי חסימה בשבילי אופנים ובשבילים להולכי רגל

הסכנות בהצבת עמודי חסימה בשבילי אופנים ובשבילים להולכי רגל

עמודי חסימה בשולי מדרכה, שבילי אופניים ובשבילים להולכי רגל הם חיוניים למניעת מעבר כלי רכב וחנייתם על המדרכה. אך להצבת עמודים המסוגלים למנוע מעבר מכוניות יש לעיתים מחיר גבוה בעבור המשתמשים בדרך הולכי הרגל כמו גם רוכבי האופניים.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

בשולי שבילי הולכי רגל, שבילי אופניים ובצמתים, מותקנים עמודי חסימה למניעת מעבר וחניה של כלי רכב על המדרכה.
בישראל, העמודים הנפוצים ביותר בשימוש במרחב הציבורי הם עמודי דיזינגוף שהם בעצם עמוד חסימה נשלף מברזל בקטור 6″ , עמודי חסימה מבטון או עמודי חסימה מנירוסטה.
לעיתים עמודי החסימה מותקנים ממש במרכז השביל, הדרך, או הנתיב – דבר העלול לגרום לפגיעה של הולך רגל או רוכב אופניים בעמודים.
פגיעת הולך רגל או רוכב אופניים (בעיקר אופניים חשמליים שמהירות נסיעתם גבוהה במיוחד) בעמודים אלו עקב חוסר תשומת לב רגעית, סטייה לא צפויה מנתיב הנסיעה או מעידה, עשויה להסתיים בחבלה כואבת במקרה הטוב או להסתיים בפגיעה קשה ואף במוות במקרה הגרוע.

תפיסת הבטיחות במרחב הציבורי האירופי עמוד גולה מסדרת X-LAST

באירופה, שבילי הולכי רגל ושבילי אופניים הם חלק בלתי נפרד מעיצוב ותכנון המרחב הציבורי, כאשר שמירה על בטיחות המשתמשים בדרך של הולכי הרגל, רוכבי האופנים והנוהגים בכלי רכב הוא חלק בלתי נפרד מהתפיסה העיצובית.

מתוך תפיסה זו המשלבת עיצוב מחד ובטיחות משתמשי הדרך מאידך, כאשר יש צורך בחסימה ומניעה של כלי רכב לעבור או לחנות על המדרכה, החלו להשתמש בעמודי חסימה מסדרת X-last.

עמודי החסימה מסדרת X-last עשויים מתרכובת חומר פלסטי קשיח (PU), ויש להם יכולת לחסום מעבר של כלי רכב ולמנוע את חנייתם על המדרכה בדיוק כמו עמודי החסימה העשויים בטון, ברזל או נירוסטה. יחד עם זאת, במקרה של פגיעת הולך רגל או רוכב אופניים, לעמודים מסדרת X-last היכולת לספוג את אנרגיית הפגיעה ובכך להפחית את עוצמת המכה ולהקטין באופן משמעותי את הנזק להולך הרגל או רוכב האופניים בעיקר בכל הקשור לפגיעות ראש.

תקני בטיחות אירופים

לפי התקן האירופי,HIC – Head Injury Criterion הוא מדד לפגיעות ראש כאשר 1000 יחידות הוא גבול עוצמה שממנו הנזק מפגיעת הראש הוא בלתי הפיך. עמודי X-last עברו בדיקות במעבדה מאושרת לתקינה, המדמות פגיעת ראש וחזה בעת התנגשות במהירות פגיעה של 40 קמ”ש בעמוד חסימה. עוצמת הפגיעה שנמדדה היתה פחות מ460 HIC – פחות מ50% מקו ה1000 שהוא גבול עוצמת הפגיעה לזנק בלתי הפיך.

במבחן זהה, התוצאה של פגיעה בעמוד ברזל הייתה גבוהה מ4600 – גבוהה פי 10 מהתוצאה של העמוד מסדרת X-last. עם תוצאה כזו, פגיעת ראש בלתי הפיכה ואף מוות הם תוצאה בלתי נמנעת.

בכדי לשמור על בטיחותם של כל המשתמשים בדרך, הולכי רגל, רוכבי האופנים והנוהגים בכלי רכב כאחד (כולל כלי רכב דו גלגליים), על ההתקנים במרחב הציבורי באירופה לעמוד בתקנים המחמירים ביותר שהם:

  • תקן EN1433:2003 – אישור לשימוש בדרכים בין עירוניות
    EN12899-3:2007 –
  • תקן בינלאומי לעצמים מאוזנים, עמודי הפרדה ועמודים לשילוט.

חשוב לציין כי העמודים אינם מאושרים ע”י הועדה הבין משרדית להתקני תנועה ובטיחות בישראל.

נגן וידאו אודות סדרת עמודי XLAST

יתרונות נוספים

עמידים בדריסה
אינם ניזוקים במקרה של פגיעה ע”י רכב, בניגוד לעמודי חסימה קשיחים שבמקרה של פגיעה נדרשת החלפתם ותיקון המשטח עליו הותקנו.

נגן וידאו אודות עמידות עמוד ירון

עמידים בפגעי מזג האוויר והסביבה
אינם מחלידים ולכן אינם דורשים תחזוקה כגון צביעה.

תושבת נשלפת
ניתן להתקין את עמודי X-last בתושבת המאפשרת שליפה של העמודים ולהוציאם במקרה הצורך לצורך פתיחת המעבר

נגן וידאו אודות מנגנון חסימה מהיר לעמוד חסימה

הטבעת לוגו על גבי העמודים
ניתן להטביע לוגו על גבי העמודים, למשל לוגו העיריה, המוסד או המתחם בו הם מותקנים

עמוד חסימה מאושר לשימוש ברחבות כיבוי
עמוד חסימה מדגם ירון מסדרת X-last מאושר לשימוש ברחבות כיבוי אש ע”י רשויות הכיבוי בישראל

נגן וידאו אודות כבאית נגד עמוד ירון

תהליך ייצור ירוק יותר
תהליך הייצור של עמודי X-last, פוגע בסביבה ב50% פחות מאשר תהליך ייצור של עמודי חסימה אחרים

20 דגמים בעיצובים ייחודיים
ניתן להשיגם ביותר מ20 דגמים ייחודיים. קיימים אף עמודים עם תכונות ייחודיות כמו עמודים המוארים ע”י תאורת לד בבסיסם, מה שמגביר את נראותם בתנאי תאורה בעייתיים ועמוד המאפשר קשירת של אופנים אליו.

נגן וידאו אודות עמוד חיסמה עם תאורה פנימית

תהליך ייצור ירוק יותר
תהליך הייצור של עמודי X-last, פוגע בסביבה ב50% פחות מאשר תהליך ייצור של עמודי חסימה אחרים

לשימוש בעמודי חסימה מסדרת X-last יתרונות רבים והמרכזי שבהם הוא שמירה על הבטיחות של הולכי הרגל ורוכבי האופניים בשבילים המיועדים להם. לשמחתנו, עיריות רבות דורשות שימוש בעמודי חסימה מסוג זה, מטעמי בטיחות ומטעמי חיסכון בתיקון ואחזקה של עמודי החסימה.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודים לחסימה: השוואה בין משפחות עמודי חסימה

עמודים לחסימה: השוואה בין משפחות עמודי חסימה

בחישוב עלות מול תועלת בבחירת עמוד החסימה המתאים, יש לקחת בחשבון פרמטרים רבים. ריכזנו כאן את הנקודות החשובות שיש לשקול על מנת להגיע להחלטה מושכלת ולבחור בעמוד החסימה המתאים גם לאתר המיועד וגם לכיס.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

בשוק ישנם דגמים רבים מאוד של עמודי חסימה המיועדים למנוע מעבר של כלי רכב או חניה על מדרכות. סקירה מלאה של משפחות עמודי החסימה תוכלו למצוא המאמר מקיף באתר זה (קישור למאמר). בכדי להקל על בחירת עמוד החסימה המתאים עבורכם, הכנו טבלה מרוכזת.

בטבלה פרטנו את התכונות של סוגי עמודי החסימה A השונים ונתנו ציונים בהתאם, כאשר 3 הוא הציון הגבוה ביותר ו-1 הנמוך ביותר

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודים לחסימה – השוואת עלויות סימולציית דריסה

עמודים לחסימה – השוואת עלויות סימולציית דריסה

האם עמודי החסימה מברזל הנפוצים בערים רבות בישראל הם האופציה המשתלמת ביותר? כיצד צריכה להיות מחושבת עלות עמודי חסימה? בעקבות דריסה של עמודי ברזל בשביל אופניים בחדרה, הכנו סימולצית מחירים על מנת לבדוק את העניין.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

האם עלות עמודי חסימה מחושבת נכון?

עיריית חדרה השקיעה הרבה כסף ובנתה מדרכה ושביל אופניים ליד דרך מהירה עירונית דו נתיבית. לנוחות הרוכבים, התקינה העריה מתקני קשירת אופנים וארבעה עמודי חסימה 8″ עבים במיוחד, לצורך מניעה של חנית רכבים על המדרכה וחסימת השימוש בשביל האופנים.

ככל הנראה, כלי רכב שנסע במהירות גבוהה, איבד שליטה, עלה על המדרכה וגרם נזק בלתי הפיך לעמודים ונזק כבד למדרכה.

להערכתנו עלות החלפת שני העמודים ותיקון המדרכה יעמדו על כ 1200 ₪ . האם זהו עמוד החסימה המשתלם ביותר?

חישוב עלות עמודי חסימה צריכה לקחת בחשבון גם עלות החלפה ותיקון עתידיים

הכנו סימולציית מחירים המדגימה את העלות של אותו תסריט בהתקנה של עמודים מפלסטיק קשיח ועמודים מסדרת x-last לעומת אותם עמודי חסימה מברזל.

סימולצית התקנת עמודי חסימה מברזל

עיריית חדרה התקינה ארבעה עמודי חסימה מברזל 6″.

אנו מעריכים את עלות עמודי החסימה + עלות ההתקנה ב 500 ₪ לעמוד. כלומר, לעלות התקנה ראשונית לשני העמודים הדרוסים היא כ 1000 ₪.
לאחר דריסת העמודים, יש לתקן את המדרכה ולהתקין עמודים חדשים. אנו מעריכים כי עלות תיקון המדרכה + עלות שני עמודים חדשים + עלות התקנה לשני העמודים היא כ 1200 ₪.

סך הכל, הוציאה העיריה סכום משוערת של כ 2200 ₪. בכל מקרה דריסה נוסף, העלות של תיקון המדרכה והחלפה של עמודי החסימה חוזר על עצמו. כלומר כל דריסה תעלה 1200 ₪ נוספים לערייה

סימולצית התקנת עמודי חסימה מפלסטיק קשיח

לו הייתה עריית חדרה מתקינה עמודי פלסטיק קשיח, היו העלויות כדלקמן:

התקנה ראשונית לשני עמודים מפלסטיק קשיח היא 600 ₪ (עמודים + התקנה)
לאחר דריסת העמודים, יש להניח כי העמודים נתלשו או נפגעו ויש להחליפם, אולם פגיעה בעמודי פלסטיק קשיח אינה פוגעת במשטח עליו הם מותקנים ולכן לא קיימת עלות תיקון המדרכה אלא רק עלות התקנת עמודים חדשים: 600 ₪

לו התקינה עריית חדרה עמודי חסימה מפלסטיק קשיח, הייתה מוציאה העריה סכום כולל של 1200₪. בכל מקרה דריסה נוסף, העלות של החלפת שני עמודי חסימה היא 600 ₪

סימולציית התקנת עמודי חסימה מסדרת X-LAST

לו הייתה עיריית חדרה מתקינה עמודי חסימה מסדרת X-last, היו העלויות כדלקמן:

לעלות התקנה ראשונית לשני עמודי חסימה מסדרת X-last היא 1700 ₪. (עמודים + התקנה)
עמודי חסימה מסדרת x-last עמידים בדריסה ולכן לא תהיה כלל עלות נוספת. גם לאחר מספר רב של דריסות.

לו התקינה עריית חדרה עמודי חסימה מסדרת x-last, הייתה מוציאה 1700 ₪ – רק העלות הראשונית של שני עמודי חסימה מסדרת X-last.

סיכום הנתונים:

לסיכום חישוב עלות עמודי חסימה, ריכזנו את התוצאות בטבלה לנוחותכם:

בעיריית חדרה, כמו בעיריות רבות אחרות בישראל, נעשה שימוש נרחב בעמודי חסימה מברזל. הסיבה לכך היא פשוטה – זה מה שהעיריות מכירות.
עמודי חסימה מברזל, כמו עמודי חסימה מבטון, הם מוצר “מתכלה” ומיושן. לרוב, לאחר תקופת שימוש ממושך, עמודי הברזל מחלידים ומתעקמים, מה שפוגם באסתטיקה של העיר.
בנוסף על העלויות המצוינות בטבלה, יש לקחת בחשבון כי לעמודי ברזל עלויות נוספות בדמות תחזוקה שוטפת.

בערים ברחבי העולם, ניתן לראות התקדמות לשימוש בעמודים מחומרים תרמופלאסטיים עמידים ומתקדמים כמו עמודי פלסטיק קשיח ועמודי X-last עמידים בדריסה. עמודים אלו אסתטיים יותר, כדאיים יותר כלכלית ומותאמים לתנאי הסביבה.

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודים לחניה – פתרונות למגוון צרכים

מהם בעצם עמודים לחניה? זהו למעשה ביטוי כולל למגוון מוצרים. יש שמתכוונים לשומר חניה, יש כאלו שעבורם הכוונה היא לעמודים גמישים ויש את אלו שיתכוונו לעמודי חסימה. אז חוזרת השאלה ונשאלת, מהם בעצם עמודי חניה? אז התשובה היא, כל המוצרים שהוזכרו, כולם נופלים תחת הקטגוריה ‘עמודים לחניה’. במאמר זה נסביר בקצרה על כל מוצר, מה אופן השימוש בו ומה מטרתו.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

עמודים לחניה – שומר חניה

שומר חניה הוא מוצר פשוט ויעיל שמטרתו העיקרית היא לשמור על מקום החניה הפרטית, כך שרכבים שאינם מורשים לחנות בחניה, לא יחנו בה. שומר החניה יודע לעמוד זקוף במצב נעול כך שרכב אינו יכול להיכנס לחניה ובעת הצורך ניתן לקפל את שומר החניה לרצפה ולאפשר כניסה של רכב לחניה. מחירו של שומר החניה אטרקטיבי והשימוש בו מתאים ללקוחות פרטיים המעוניינים בפתרון יעיל וחסכוני לשמירת החניה הפרטים שלהם.

עמודים לחניה – עמודים גמישים

עמודים גמישים הם עמודים שייעודם העיקרי הוא לצורכי תיחום שטחים. למרות שהם עמידים בפני דריסה, אין להתקינם בפתח החניה כתחליף לשומר חניה, שכן הם אינם עמידים בפני דריסות יומיומיות ומרובות. בנוסף שימוש בעמוד גמיש כתחליף לשומר חניה יכול לגרום לנזקים בגחון הרכב כתוצאה מחיכוך העמוד בחלקים המותקנים בגחון הרכב. כשמדובר בהתקנת עמודים גמישים בחניון, תפקידם של עמודים גמישים הוא לתחום את שטח החניה ולמנוע מרכבים החונים בסמוך לחניה לפלוש לחניה שלכם. שימוש נפוץ נוסף בעמודים גמישים בחניון הוא תיחום חניות אופנועים ואופניים.

עמודים לחניה – עמודי חסימה

עמודי חסימה בעצמם מתייחסים למגוון רחב של מוצרים, וכאן, קצרה היריעה מלהכיל את כל מגוון עמודי החסימה המוצעים באתר ‘ארבל שטראוס’, לכן, נקצר ונאמר שעמודי חסימה נועדו הן בכדי למנוע חניה במקומות אסורים, הן לצורך תיחום אזור החניה (בדומה לעמודים גמישים) והן לחסימת רחבות לכיבוי אש. עמודי חסימה לרוב, אינם בשימוש פרטי ולכן ניתקל בהם באזורי חניונים ושטחים ציבוריים.

סרטוני הדגמה לעמידות עמודים גמישים והתקנתם

נגן וידאו אודות עמידות עמודים גמישים
נגן וידאו אודות התקנת עמודים גמישים

לסיכום

סקרנו כאן שלושה מוצרים העונים כולם על ההגדרה ‘עמודים לחניה’, אז בפעם הבאה שאתם רוצים לתחום, לסמן או לחסום את החניה הפרטית או הציבורית, חישבו היטב מה הצורך שלכם ומה המוצר הנכון עבור אותו צורך.

להתייעצות והכוונה אתם מוזמנים לפנות לצוות המכירות שלנו, שם ישמחו לענות על כל שאלה במקצועיות ובאדיבות.

המחיר תלוי בסוג העמוד ובכמות הרכישה. למידע נוסף, כנסו באתר וצרו אתנו קשר.

כן, לארבל שטראוס יש צוותי התקנות ואנו מבצעים התקנות בכל הארץ.

עמודי החניה מגיעים בשני צבעים סטנדרטיים, יחד עם זאת, בעת הזמנה מיוחדת ובתנאי שהכמות מצדיקה, ניתן להזמין עמודים בצבע לפי בחירה.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס