במפר כאמצעי בטיחות באזורי מיתון תנועה

מהו במפר והיכן מומלץ להתקין אותו? אזורי מיתון תנועה, הם אזורים בהם נדרש להוריד את מהירות הנסיעה מתחת לתקנה המוגדרת. אזורים אלו לרוב נמצאים בסביבת תנועת הולכי רגל ערה כגון: רחובות משולבים, בקרבת בתי ספר או גני ילדים, מרכזי קניות ועוד. הסיבה להגדרת אזורים אלו היא ברורה ומובנת, הבטחת בטיחות הולכי הרגל והורדת הסיכוי לתאונות, שכן, להאטת מהירות הנסיעה קשר ישיר לבטיחות משתמשי הדרך עם דגש על הולכי הרגל.

אחת הדרכים המקובלות להאטת מהירות הנסיעה מתחת לתקנה המוגדרת היא הצבת שילוט המורה על מהירות הנסיעה המותרת. הבעיה היא שבמקרים רבים שילוט אינו גורם להאטת מהירות כלי הרכב.

אחת הדרכים היעילות להאטת מהירות הנסיעה הינה התקנה של במפרים המיועדים להאטת כלי רכב בדרכים.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי במפרים

מהו במפר – רקע כללי

במפר הוא למעשה חלק מוגבה מעל פני המסיעה, המותקן לרוחב הדרך ומשמש להורדת מהירות הנסיעה. כאשר רכב עולה על פס האטה, פסיההאטה גורם להרעדת כלי הרכב דבר אשר יגרום לנהג להוריד את מהירות הנסיעה.

להתקנת במפר שתי סיבות עיקריות:

  1. הפחתת מהירות הנסיעה לאורך אזור או קטע דרך.
  2. האטה נקודתית באזורים הנדרשים לכך כגון התקרבות לצומת, לפסי רכבת, לבתי ספר וכדומה.

פסי ההאטה פותחו לראשונה בראשית שנות ה-70 באנגליה ע”י המעבדה לחקר התחבורה. אז פותח פס האטה סלול בעל פרופיל מעגלי בגובה 10 ס”מ ובאורך 3.5 – 4 מטרים שהפך לפס הסטנדרטי המקובל לשימוש במרבית המדינות בעולם. פס האטה זה נחשב למתאים למהירויות נסיעה בטווח של 50 קמ”ש. בישראל, החל השימוש בפסי האטה בתחילת שנות ה-80 והוא נותר נאמן לפס ההאטה המקורי שפותח באנגליה.

בארץ בנוסף לפסי ההאטה הסלולים, ניתן למצוא שני סוגי פסי האטה נוספים:
פסי האטה מגומי
פסי האטה מפלסטיק
מבין פסי ההאטה הנ”ל קיימים חתכים רבים, בעיקר באופן ההרעדה שהם גורמים לרכב העולה עליהם. מלבד רמת ההרעדה, תפקידם זהה והשוני בניהם עומד בעיקר על איכות ועמידותם בשחיקה ובעומסי תנועה לאורך זמן.

תקנים להתקנת במפרים

עם התקדמות התחבורה והדרישה הגוברת למיתון התנועה, פרסם משרד התחבורה הנחיות להצבת פסי האטה.
הנוהל ליישום התקנת פסים אלו מורכב ממספר סעיפים אותם נפרט בקצרה:

  • התקנת פסי האטה כתגובה לבעיות בטיחות או לבקשת תושבי הרחוב.
  • התאמת פסי ההאטה באתר המדובר.
  • התחשבות במאפייני הדרך והתנועה באזור ההתקנה.
  • בדיקת התאמה בין פרמטרי התכנון לפרמטרי ביצוע ההתקנה. הבדיקה תוזמן ע”י הרשות היוזמת.
  • בדיקת מעקב אחר שינויי התנועה לאחר ההתקנה.

סוגי ההתקנים של פסי האטה הסלולים המומלצים לשימוש בארץ ע"פ המלצות משרד התחבורה:

  • פס האטה מעגלי – הבמפר הנפוץ ביותר ומומלץ לשימוש בארץ. גובהו 75-100 מ”מ ואורכו 3.5 – 4 מטרים.
  • פס האטה טרפזי – זהו פס האטה אשר פותח בארה”ב ובאוסטרליה והוא מתאים להתקנה באזורי מעברי חצייה ולהבלטת כניסה לאזורים מתוני תנועה.
  • פס האטה סינסואידי – פס האטה זה פותח במטרה לשפר את נוחות הנסיעה של הנוסעים ברכב והוא נחשב נכון יותר לאזורי מעברי אוטובוסים ורכבים דו גלגליים, אך ביצוע התקנתם דורש דיוק ועל כן הם נחשבים יקרים יותר. במפר זה טרם נוסה בישראל ולכן אינו מומלץ.

סוגי במפרים נפוצים בארץ

בארץ ישנם מספר דגמים ראויים ונפוצים של פסי האטה. הדגמים הללו אמנם אינם מומלצים רשמית ע”י משרד התחבורה, יחד עם זאת, הם אינם פסולים לשימוש וזאת מפני ששימושם יעיל ועלותם זולה יותר מעלות פס ההאטה המומלץ בתקן. בחברת ‘ארבל שטראוס’ תוכלו למצוא את כל סוגי הדגמים בייבוא בלעדי ובמחירים נוחים ומשתלמים.
1. פסי האטה מגומי – פסי האטה זולים המתאימים בעיקר להתקנה בחניונים מקורים שאינם חשופים לשמש ושכמות התנועה בהם נמוכה יחסית שכן עמידותם נמוכה יחסית.
2. פסי האטה מ-PVC – פס האטה זה מגיע בשני דגמים המתאימים להגבלת מהירות של עד 30 או 50 קמ”ש. פסי האטה מסוג זה עמידים במיוחד ומתאימים להתקנה בכל דרך ובכל עומס תנועה. לדוגמא: במנהרות הכרמל בנתיבים בכניסה וביציאה מהמנהרות, מותקנים פסי האטה מ PVC כבר שנים רבות מבלי שנגרם להם כל נזק, למרות כמות כלי הרכב העוברים עליהם בכל יום.
3. פסי האטה מפלסטיק – פס ההאטה המומלץ ביותר מבין השלושה. פס האטה זה מגיע בשלושה דגמים המותאמים להגבלת מהירות של עד 10, 20 או 40 קמ”ש. לפסי האטה מפלסטיק מחיר המשתלם ביותר, שכן עמידותם גבוהה במיוחד והם מתאימים ל 90% מהיישומים הנדרשים. כמו כן פסי האטה אלו הינם הנמכרים ביותר בישראל!

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו אודות פסי האטה סקירת שוק

לסיכום

במפר הינו אמצעי בטיחות אפקטיבי ביותר להאטת תנועה באזורים בהם נדרשת מהירות נסיעה נמוכה מהרגיל.
אנחנו בארבל שטראוס מחזיקים מגוון רחב של פסי האטה אשר נועדו לשימושים רבים ומגוונים וכמובן, העומדים בדרישות ובתקנים המחמירים ביותר.

ארבל שטראוס משווקת שלושה סוגים עיקריים של פסי האטה: 1. פסי האטה מפלסטיק 2. פסי האטה מגומי 3. פסי האטה מתרכובת PVC. מה ההבדל בינהם ואיזה פס האטה הכי ממולץ? כל התשובות במאמר כנסו לאתר.

בארבל שטראוס כל סוגי הבמפרים הם מודולריים והמחיר נקבע לפי הפרמטרים הבאים: 1. חומר גלם ממנו עשוי הבמפר 2. מידה וחתך של הבמפר ( בהתאם למהירות הרצויה ). לפרטים נוספים על הבמפרים כנסו לאתר.

פס האטה המשמש כאמצעי המיועד להפחית את מהירות הנסיעה של כלי רכב בכבישים

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס