הנחיות פסי האטה

הנחיות פסי האטה

הפחתת מהירות הנסיעה ע”י שימוש בפסי האטה שלא עומדים בהמלצות משרד התחבורה ומיועדים למהירויות נמוכות מ 50 קמ”ש
פסי האטה הינם אביזר בטיחות בדרכים המיועד להתקנה בדרכים ובשטחים בהם יש להפחית את מהירות הנסיעה.
בניגוד לתקנות התעבורה, שילוט ותמרור המנחה / מבקש מהנהג בדרך לנהוג במהירות המותרת, פסי האטה מייצרים “הפרעה” מכאנית אשר גורמת לאי נוחות ברכב אשר נוסע מעליהם במהירות הגבוהה מהמותר.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי פסי האטה

בניגוד להנחיות משרד התחבורה לעיתים פסי ההאטה המומלצים פשוט אינם מאטים את הרכבים למהירות המתאימה שכן המהירות הנדרשת בדרך נמוכה מהמהירות אליהם מותאמים פסי ההאטה המומלצים (50 קמ”ש). התקנת פסי האטה ע”פ המלצות משרד התחבורה בדרך בה המהירות “הבטוחה” נמוכה מ 50 קמ”ש פשוט מפספסת את המטרה לשמה הם הותקנו ואף עולה כסף רב למשלם המיסים.
במקומות בהם המהירות הנדרשת הינה נמוכה מ 50 קמ”ש ופסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אינם מתאימים, קיימת אלטרנטיבה איכותית ואטרקטיבית המותאמת למהירויות נמוכות יותר. החלופה לפסי ההאטה בהמלצת משרד התחבורה הינה פסי האטה מודולאריים העשויים חומרים טרמו פלסטיים (פלסטיק וגומי) ייעודיים הניתנים להתקנה בחתכים שונים בהתאם לצורך הספציפי בדרך לצורך הגברת הבטיחות והפחתת מהירות הנסיעה.
מתי פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אינם מומלצים ועדיף להתקין פסי האטה טרמו פלסטיים ייעודיים למהירויות נמוכות יותר?

הנחיות פסי האטה לפי מיקום

במושבים וקיבוצים – מהירות נסיעה של 50 קמ”ש פשוטה אינה מתאימה וגבוהה בהרבה מהמהירות הבטוחה הרצויה.
במושבים וקיבוצים לרוב תנועת הולכי רגל הינה משמעותי יותר מתנועת הרכבים ואילו הולכי הרגל אינם מורגלים בתנועת רכבים ערה כמו בעיר עמוסת רכבים ותנועה. התקנת פסי האטה מפלסטיק המתאימים למהירות נסיעה של 30 קמ”ש ומטה, תגרום להאטה משמעותית במהירות הנסיעה ובכך תגדיל את הבטיחות בדרך.

ברחובות משולבים – אשר נמצאים לרוב בפרברי ערים עמוסות ובדומה למושבים וקיבוצים, יש צורך להפחית את מהירות נסיעתם של רכבים אל מתחת ל 50 קמ”ש. הנהגים הנכנסים לרחבות אלו בד”כ מגיעים מדרכים עירוניות מהירות יחסית לכן התקנת פסי האטה אגרסיביים מפלסטיק המתאימים אפיל למהירות נסיעה של 10 קמ”ש בכניסה לרחוב תבהיר לנהג שהוא נכנס לשטח “סטרילי” בו הוא צריך לנהוג לאט ובמשנה זהירות.

בתחנות בקרה ועמדות תשלום בכבישים (לדוגמא – מנהרות הכרמל) – בכניסה למנהרות הכרמל (או בכל עמדת ביקורת אחרת) הרכבים מגיעים מכביש מהיר ופתוח ונכנסים למעבר צר בין עמדות התשלום לצורך תשלום וזיהוי לוחית הרישוי, כנ”ל לגבי היציאה מדרך המנהרות בה הרכבים נוסעים במהירות גבוהה שוב אל המעבר הצר שבין עמדות הבקרה. נקודות המעבר הצרות ביחס לכביש הפתוח מהוות נקודה מעבר מסוכנת שכן מלבד המעבר הצר, לעיתים גם מסתובבים בנקודות אלו אנשי תפעול ואחזקה אשר עלולים להיפגע כתוצאה ממהירות נסיעה גבוהה. בנוסף כאמור נקודות הבקרה הם גם עמדת זיהוי לוחיות הרישוי של הרכבים (לצורך גביית תשלום) ומצלמות הזיהוי אינן מצליחות לזהות את לוחית הרישוי במקרה בו הרכבים עוברים מהר מידי את העמדה. מפעילי המנהרות היו מעוניינים בהגברת הבטיחות ויעילות התפעול של העמדות וכל זאת תוך הפרעה מינימאלית לנוהגים בדרך. פסי ההאטה המומלצים ע” משרד התחבורה המתאימים למהירות נסיעה של 50 קמ”ש היו מהירים “וטורדניים” מידי. לאחר בדיקה של מספר אלטרנטיבות וניסויים רבים של פסי האטה טרמו פלסטיים שונים, הותקנו פסי האטה מדגם 12106 תוצרת EVELUX המיועדים לשימוש מאסיבי ודריסה כמותית של רכבים.

כניסה לתחנת דלק – כניסה לתחנת דלק הממוקמת לצידו של כביש מהיר היא נקודת משמעותית בה נדרשת האטה של מהירות הרכבים אשר נכנסים לתחנה, שכן המהירות הרצויה בתוך התחנה נמוכה בהרבה מהמהירות בכביש ואף צריכה להיות נמוכה במיוחד שכן בתחנת הדלק מלבד הרכבים המתדלקים קיימת תנועה ערה של הולכי רגל ואנשי תפעול העובדים בתחנה. במרבית הירידות מכבישים מהירים לשטחי תחנות דלק, קיימים נתיבי האטה לתוך התחנה. נהג רכב הנכנס לתחנה מהכביש במהירות של 80-90 קמ”ש צריך לבלום את רכבו בהדרגתיות עד למהירות הרצויה אשר הינה 10-25 קמ”ש בשטח התפעול של התחנה ובין המשאבות ומקומות החניה. כדי להגיע למהירות הנ”ל פס ההאטה המומלץ ע”י משרד התחבורה לא יאט את נהגי הרכבים למהירות הרצויה ולכן התקנתו כפס האטה ראשוני מומלצת, אך אחריו מומלץ להתקין פסי האטה איטיים יותר בהדרגה ובהתאם למהירות הסופית הרצויה. לדוגמא: פס האטה בהמלצת משרד התחבורה המיועד למהירות של 50 קמ”ש כפס האטה ראשוני בנתיב ההאטה, וככל שנכנסים לעומק התחנה לדרג בין פס האטה 40 קמ”ש (דגם 12112) לפס האטה של 30 קמ”ש (דגם 12106) וממש לפני שטח המשאבות לעשות שימוש בפסי האטה מפלסטיק מדגם 12100 ו- 12102 המתאמים למהירות של 10-20 קמ”ש. התקנה מדורגת שכזו תגרום לנהג להאט את מהירות הנסיעה בהדרגה עד למהירות הבטוחה לנסיעה בשטח התחנה.

בקרבת בתי ספר ומעברי חצייה – לעיתים בשטחים עמוסי הולכי רגל כמו מעברי חציה, בתי ספר ומרכזי קניות ובילוי, המהירות המותרת ע”פ חוק היא 50 קמ”ש. מהירות שכזאת בשטח עמוס הולכי רגל יכולה להיות מסוכנת ביותר. פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אומנם יאטו את הרכבים למהירות של 50 קמ”ש (הנדרש ע”פ החוק) אבל בפועל המהירות הנ”ל תהיה מסוכנת למשתמשים בדרך, הולכי רגל ונהגי רכבים כאחד. רשויות רבות ומנהלי מרכזי קניות, בוחרים בהתקנת פסי האטה טרמו פלסטיים המתאימים למהירות של בין 20-30 קמ”ש. בשטחים אלו התקנת פסי האטה מפלסטיק תפחית באופן משמעותי את המהירות ובכך תגדיל את הבטיחות בדרך בה הם מותקנים.

בטבלה המצורפת ניתן לראות מספר הבדלים משמעותיים בין פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה לבין פסי האטה טרמו פלסטיים.

חניונים – לרוב חניונים עיליים וחניונים תת קרקעיים הם דרכים צפופות וסבוכות בהם משתמשים רכבים רבים, כאשר בשעות העומס התנועה בהם ערה ועלולה להיות פוטנציאל לתאונות רבות בין מכוניות ואף בין הולכי רגל ומכוניות. המהירות הרצויה בחניונים הינה בין 10-30 קמ”ש, מהירות אשר מוציאה לגמרי מהמשוואה את פסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה. בקובץ ההמלצות של משרד התחבורה להצבת פסי האטה אף מומלץ להשתמש בפסי האטה טרמו פלסטיים בחניונים לצורך הגברת הבטיחות. פסי האטה טרמו פלסטיים הינם האלטרנטיבה המתאימה ביותר שכן התקנתם פשוטה ומהירה וניראותם גבוהה בכל שעות היום בחניונים עיליים ותת קרקעיים. התקנה של פסי האטה מפלסטיק בחניונים מומלצת בעיקר לפני צמתים ולאורך צירים “מהירים” ראשיים בחניון, על מנת שנהגי רכבים לא יוכלו לפתח מהירות ולהגדיל את הסיכוי לתאונה בין כלי רכב שמנסה לצאת מחניה או להולך רגל המסתובב בין הרכבים החונים. אביזר בטיחות משמעותי נוסף המסייע בהגדלת הבטיחות בחניון והינו מומלץ ביותר בשילוב עם פסי האטה הוא מראות פנורמיות

שטחי תעשיה ומפעלים – הינם דרכים עצמאיות שלרוב אינן כפופות לראשויות מקומיות והבטיחות בהם מלבד תקנות התעבורה, מוטלת בידי קציני הבטיחות בשטח. בכל מפעל דרישות המהירות שונות בהתאם לסוג כלי הרכב הנוסעים בשטח, כמותם, מהירות נסיעתם ותנאי השטח העומדים לרשות הנוהגים בהם. כמו כן בהצבת פסי האטה בשטחים בהם נוסעות מלגזות יש לתת את הדעת בצירים בהם נוסעות מלגזות שכן פסי האטה עלולים לגרום להקפצה וחוסר יציבות של הסחורה על שיני המלגזה. לרוב המהירות המותרת במפעלים ושטחי תעשיה נמוכה מ 50 קמ”ש מה שגורם לפסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה להיות לא רלוונטיים ולפסי ההאטה הטרמו פלסטיים להיות הבחירה הנכונה ביותר. בעת בחירת פס האטה טרמו פלסטי יש לוודא את המהירות הרצויה וכן את סוג כלי הרכב כך שפסי ההאטה יוכלו לשאת את משקלם הרב.

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו אודות פסי האטה

לסיכום

הנחיות פסי ההאטה המומלצים לשימוש ע”י משרד התחבורה הם אכן מוצר איכותי וטוב, אך אינם תמיד הבחירה הנכונה והמתאימה בכל דרך, שכן לא תמיד הם עונים על כל הדרישות הנחוצות בשטח.
לפני בחירת סוג פס ההאטה יש לקחת בחשבון מספר גורמים אשר המכריע ביניהם הוא מהירות הנסיעה הרצויה בדרך.
בנוסף חשוב ביותר בעת התקנה של כל פס האטה, לוודא שההתקנה תהיה מאושרת ע”י מהנדס תנועה וכן תבוצע ע”פ כל חוק רלוונטי. בעת התקנה של כל פס האטה מכל סוג חשוב ביותר ליצור התרעה למשתמשים בדרך ולסמן בשלטים משני צידי הדרך כדי למנוע הפתעה של הנהגים ברכב.

כל הכתוב במאמר זה הינו דעתו האישית של הכותב ואין לראות בכתוב משום המלצה או אסמכתא מקצועית. יש להיוועץ בגורמים מקצועיים בעת ביצוע עבודות בדרך בכלל ועבודות הקשורות בפסי האטה בפרט.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

חוקיות התקנת פסי האטה בכבישים

חוקיות התקנת פסי האטה בכבישים

*כל הכתוב במאמר זה מסתמך על דעתו האישית של הכותב ואינו תחליף לייעוץ משפטי מגורם מוסמך. כמו כן אין במידע במאמר זה להוות כהמלצה או ייעוץ מקצועי להתקנת פסי האטה. יש לקרוא בעיון את תקנון האתר ושימוש במוצרים – תקנון האתר

ארבל שטראוס – ציוד לחניונים, הינה חברה העוסקת בייבוא, שיווק והתקנה של פסי האטה מודולאריים מפלסטיק ופסי האטה מגומי. חברתנו מוכרת אלפי מטרים של פסי האטה מדגמים שונים בשנה, אשר מבין לקוחותינו נמנים: מושבים, קיבוצים, מפעלים, מרכזים לוגיסטיים, מרכזים מסחריים, רשויות מקומיות, עיריות, גופי ביטחוניים ומדניים כגון – מנהרות הכרמל, משטרת ישראל, בתי חולים ועוד.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי פסי האטה

לא אחת אנו נתקלים בשאלה: האם חוקי להתקין פסי האטה בכביש? השאלה הזאת מגיעה הרבה פעמים לפני הרכישה, אך לעיתים היא מגיעה מלקוחות אשר ביצעו רכישה, ונתקלו לאחר ההתקנה בהתנגדות מצד גורמים שונים שפנו לרשויות בבקשה להסיר את פסי ההאטה. האם הפנייה הזאת חוקית? האם פעולה של התקנה מותרת? מי מחליט מה מותר ומה אסור? מי כן יכול לאשר? כל אלו ועוד הינם בגדר התחום האפור שכן, אין תקן חד משמעי אלא רק המלצה של משרד התחבורה.
במסגרת חיפוש התשובה “הנכונה” ביצענו מחקר מקיף בנושא, ולצערנו עדיין אין לנו תשובה חד משמעית אבל בהחלט ישנם נקודות של בעד ונגד הנתונות לשיקול דעת הלקוח.
אחד המאמרים המעניינים והסמכותיים בהם נתקלנו מופיע באתר ‘מימוני שלוש ושות’ – משרד עו”ד’ http://www.mach-law.co.il המאמר סוקר את נקודת המבט המשפטית בנוגע “לסמכות הועד המקומי להתקין פסי האטה”
להלן פרשנותנו למאמר הכוללת בתוכה את המסמך במלואו:

האחריות על פסי האטה היא של הרשות המקומית, ובמקרה הספציפי בו עוסקת חוות הדעת – הוועד המקומי. הוועד המקומי אינו “יכול לעשות מה שעולה על רוחו” ובכל החלטה עליו להביא בחשבון את “מידת הסבירות והמידתיות” לאחר שיקול כל הגורמים והמשתנים בשטח. לדוגמא, להתקין פס האטה במיקום שאינו מתאים כגון סיבוב או מקום שעלול לסכן את הנהגים והמשתמשים בדרך לא!, אבל להתקין פס האטה בקרבת בית ספר, גן שעשועים או כל מקום אחר בו קיימת סכנה מוחשית זוהי אפילו חובתו של הוועד המקומי וחלק בלתי נפרד מתפקידו:

כאמור: משרד התחבורה מפרסם המלצות בגין הצבת פסי האטה. במסמך המפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה נמנים הפרטים והתנאים להתקנת פסי ההאטה וכן סוגי פסי ההאטה המותרים. פסי ההאטה המותרים ע”פ המסמך הינם פסי האטה בנויים / סלולים מאספלט / בטון / אבן משתלבת. בכל הנוגע לפסי האטה מודולאריים, המסמך מורה על כך שהם אינם מומלצים להתקנה אלא בחניונים בלבד. שוב המסמך אינו אוסר על התקנתם אלא רק ממליץ!

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ע”פ חוות הדעת המשפטית הנ”ל, המלצות משרד התחבורה מדברות על צרכים תעבורתיים ולא על התקנת פסי האטה לצרכים ביטחוניים, לדוגמא: התקנת פסי האטה בשער הכניסה ליישוב כדי להאט את תנועת הרכבים וזאת כדי לאפשר לשומר בשער ולמצלמות האבטחה לזהות את הנהגים והנוסעים ברכב.

מובן ומוסכם שבאחריות הוועד המקומי היא שמירה על בטחון התושבים ובין היתר להבטיח גם את בטיחותם לצד סמכויות רבות אחרות.
כאמור, התקנת פסי האטה מותרת לאחר שהובאו בחשבון:
– השיקולים הרלוונטיים להצבת פסי ההאטה בכל הקשור לתנאי הסביבה מהירות הנסיעה וכ”ו.
– קיים קשר ישיר בין הצבת פסי ההאטה לבין מתן פתרון לבעיה = האטת התנועה בקטע הרצוי
– התקנת פסי ההאטה הינה הפתרון היעיל והמתאים ביותר כך שרכבים יאטו את נסיעתם מבלי שתגרם להם הפרעה משמעותית ביותר (הפתרון המתאים ביותר לבעיה)

אז בכל זאת, לא אחת מועלית בפנינו הטענה מה קורה עם יגרם למישהו נזק? מי אחראי? מי משלם? האם יש בסיס לתביעה?
מניסיוננו כחברה המשווקת פסי האטה משנת 2007, לא נתקלנו בתביעה משפטית שזיכתה את התובע בגין “התקנה בלתי חוקית” לכאורה של פסי האטה.
מתי כן ניתן להוכיח רשלנות? בהמלצות משרד התחבורה להצבת פסי האטה מצויינים מספר כללים בסיסים להצבת פסי ההאטה. כללים אלו מופיעים גם בחוות הדעת המשפטית הנ”ל בסעיפים 1-2-3 . הנחיות אלו גם מצטרפות כמובן “לשכל הישר” ו “להיגיון הבריא” בעת בחירת מיקום הצבת פסי ההאטה.

ומה דעתנו?
כמעט בכל מקום ציבורי בו חברתנו מתקינה פסי האטה אנו שומעים מגוון דעות לשני הכיוונים. לרוב הדעות הללו קיצוניות.
לדוגמא: התקנת פסי האטה בקיבוץ באזור גני הילדים:
יבואו ההורים לילדים בגנים: ויברכו אותנו, יספרו לנו סיפורים על איך כמעט נדרס להם הילד ואיך נוסעים ליד גני הילדים כמו משוגעים.
יגיע האדם המבוגר עם הקלנועית: יצעק ויתלונן למה צריך את זה, זה מפריע ומקפיץ אותו עם הקלנועית, זה ממש מסוכן וכ”ו
יגיע שייר עורך דין מהקיבוץ: ויגיד שטוב שמתקינים את פסי ההאטה אבל זה לא חוקי ובטח אנשים יתלוננו ונאלץ להסירם.

דוגמא נוספת מעניינת לא פחות מגיעה דווקא מהצד המקצועי והסמכותי הלא הם מהנדסי התנועה:
נתקלנו בישובים שמהנדסי התנועה של הרשות המקומית אוסרים התקנה של פסי האטה מפלסטיק ומהנדסים שעובדים עבור רשויות שדווקא מעודדים וממליצים!
לדוגמא: ביישוב במרכז הארץ, בסביבת כיכר מרכזית, היו מספר תאונות שנבעו מאופי התנועה והדרך. באישור הוועד המקומי ומהנדסת המועצה הותקנו דווקא פסי האטה מפלסטיק (אלו שלא “מומלצים” על ידי משרד התחבורה).

דוגמא נוספת היא התקנה של פסי האטה במנהרות הכרמל: במנהרות הכרמל נוצר צורך בכניסה וביציאה מהמנהרות לצד עמדות התשלום להקטין את מהירות הנסיעה לצורך בקרה והגברת הבטיחות בסביבת הקופות. אחרי שהנהלת המנהרות והמהנדסים בדקו מגוון של פסי האטה לרבות אלו שמשרד התחבורה ממליץ עליהם, הוחלט להתקין דווקא פסי האטה מ PVC שוב- כאלה שמשרד התחבורה לא ממליץ עליהם!
חוקי? כנראה שכן…

פסי האטה בכניסה לנתב”ג היא דוגמא נוספת – כנראה שגם במקרה הזה מדובר בהתקנה חוקית…

 

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו אודות פסי האטה

לסיכום

כמו בכל דבר במדינת ישראל יש דעות לכאן או לכאן. על כל מהנדס שיגיד שמותר – אפשר למצוא מהנדס שיגיד שאסור. כנ”ל לגבי חוקיות התקנת פסי האטה המצויה בתחום האפור.
במדינת ישראל לכל אזרח מותר לתבוע על כל דבר – אפילו על כך שהשמש זורחת בבוקר ושוקעת בערב 😊
העניין בתביעות שכאלה תמיד, היא שחובת הוכחת הנזק או הרשלנות היא על התובע, והוכחה שכזאת עלולה להיות בעייתית במרבית המקרים.
בכל שנות העבודה שלנו אנו יכולים לדווח ממקרים ששמענו ומעבודות שביצענו שאולי ב 5% מהמקרים היו תלונות משמעותיות (כאלה שהביאו לבדיקה נרחבת מצד לקוחותינו מה אומר החוק באמת) ומתוכם אולי 0.5% מהמקרים בסופו של יום הוסרו פסי ההאטה מחמת הספק שאולי למישהו ייגרם נזק והוא יצליח להוכיח רשלנות ונזק בבית משפט והוא יהיה זכאי לפיצויים על פי פסק דין. על פסקי דין בגין נזיקין כתוצאה מהתקנה רשלנית של פסי האטה מבין לקוחותינו לא שמענו מעולם! (נכון ליום כתיבת המאמר) וכן אנו לא יודעים על משפטים שמתקיימים בגין רשלנות שכזאת.
אם קיים צורך בטיחותי ונדרשת התקנה של פסי האטה (במפר), יש להקדיש לנושא את מלוא תשומת הלב ולהביא בחשבון את המצלות משרד התחבורה בגין מיקום מסי ההאטה והתקנתם. כמובן שחתימה של מהנדס “לא תזיק”.
מניסיוננו וממחקרים בינלאומיים, פסי האטה מפחיתים את מהירות הנסיעה ומסייעים בהגברת הבטיחות בדרכים כאשר הם מותקנים בצורה הנכונה.
*כל הכתוב במאמר זה מסתמך על דעתו האישית של הכותב ואינו תחליף לייעוץ משפטי מגורם מוסמך. כמו כן אין במידע במאמר זה להוות כהמלצה או ייעוץ מקצועי להתקנת פסי האטה. יש לקרוא בעיון את תקנון האתר ושימוש במוצרים
https://www.asclean.co.il/terms-conditions

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס