חוקיות התקנת פסי האטה בכבישים

*כל הכתוב במאמר זה מסתמך על דעתו האישית של הכותב ואינו תחליף לייעוץ משפטי מגורם מוסמך. כמו כן אין במידע במאמר זה להוות כהמלצה או ייעוץ מקצועי להתקנת פסי האטה. יש לקרוא בעיון את תקנון האתר ושימוש במוצרים – תקנון האתר

ארבל שטראוס – ציוד לחניונים, הינה חברה העוסקת בייבוא, שיווק והתקנה של פסי האטה מודולאריים מפלסטיק ופסי האטה מגומי. חברתנו מוכרת אלפי מטרים של פסי האטה מדגמים שונים בשנה, אשר מבין לקוחותינו נמנים: מושבים, קיבוצים, מפעלים, מרכזים לוגיסטיים, מרכזים מסחריים, רשויות מקומיות, עיריות, גופי ביטחוניים ומדניים כגון – מנהרות הכרמל, משטרת ישראל, בתי חולים ועוד.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי פסי האטה

לא אחת אנו נתקלים בשאלה: האם חוקי להתקין פסי האטה בכביש? השאלה הזאת מגיעה הרבה פעמים לפני הרכישה, אך לעיתים היא מגיעה מלקוחות אשר ביצעו רכישה, ונתקלו לאחר ההתקנה בהתנגדות מצד גורמים שונים שפנו לרשויות בבקשה להסיר את פסי ההאטה. האם הפנייה הזאת חוקית? האם פעולה של התקנה מותרת? מי מחליט מה מותר ומה אסור? מי כן יכול לאשר? כל אלו ועוד הינם בגדר התחום האפור שכן, אין תקן חד משמעי אלא רק המלצה של משרד התחבורה.
במסגרת חיפוש התשובה “הנכונה” ביצענו מחקר מקיף בנושא, ולצערנו עדיין אין לנו תשובה חד משמעית אבל בהחלט ישנם נקודות של בעד ונגד הנתונות לשיקול דעת הלקוח.
אחד המאמרים המעניינים והסמכותיים בהם נתקלנו מופיע באתר ‘מימוני שלוש ושות’ – משרד עו”ד’ http://www.mach-law.co.il המאמר סוקר את נקודת המבט המשפטית בנוגע “לסמכות הועד המקומי להתקין פסי האטה”
להלן פרשנותנו למאמר הכוללת בתוכה את המסמך במלואו:

האחריות על פסי האטה היא של הרשות המקומית, ובמקרה הספציפי בו עוסקת חוות הדעת – הוועד המקומי. הוועד המקומי אינו “יכול לעשות מה שעולה על רוחו” ובכל החלטה עליו להביא בחשבון את “מידת הסבירות והמידתיות” לאחר שיקול כל הגורמים והמשתנים בשטח. לדוגמא, להתקין פס האטה במיקום שאינו מתאים כגון סיבוב או מקום שעלול לסכן את הנהגים והמשתמשים בדרך לא!, אבל להתקין פס האטה בקרבת בית ספר, גן שעשועים או כל מקום אחר בו קיימת סכנה מוחשית זוהי אפילו חובתו של הוועד המקומי וחלק בלתי נפרד מתפקידו:

כאמור: משרד התחבורה מפרסם המלצות בגין הצבת פסי האטה. במסמך המפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה נמנים הפרטים והתנאים להתקנת פסי ההאטה וכן סוגי פסי ההאטה המותרים. פסי ההאטה המותרים ע”פ המסמך הינם פסי האטה בנויים / סלולים מאספלט / בטון / אבן משתלבת. בכל הנוגע לפסי האטה מודולאריים, המסמך מורה על כך שהם אינם מומלצים להתקנה אלא בחניונים בלבד. שוב המסמך אינו אוסר על התקנתם אלא רק ממליץ!

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ע”פ חוות הדעת המשפטית הנ”ל, המלצות משרד התחבורה מדברות על צרכים תעבורתיים ולא על התקנת פסי האטה לצרכים ביטחוניים, לדוגמא: התקנת פסי האטה בשער הכניסה ליישוב כדי להאט את תנועת הרכבים וזאת כדי לאפשר לשומר בשער ולמצלמות האבטחה לזהות את הנהגים והנוסעים ברכב.

מובן ומוסכם שבאחריות הוועד המקומי היא שמירה על בטחון התושבים ובין היתר להבטיח גם את בטיחותם לצד סמכויות רבות אחרות.
כאמור, התקנת פסי האטה מותרת לאחר שהובאו בחשבון:
– השיקולים הרלוונטיים להצבת פסי ההאטה בכל הקשור לתנאי הסביבה מהירות הנסיעה וכ”ו.
– קיים קשר ישיר בין הצבת פסי ההאטה לבין מתן פתרון לבעיה = האטת התנועה בקטע הרצוי
– התקנת פסי ההאטה הינה הפתרון היעיל והמתאים ביותר כך שרכבים יאטו את נסיעתם מבלי שתגרם להם הפרעה משמעותית ביותר (הפתרון המתאים ביותר לבעיה)

אז בכל זאת, לא אחת מועלית בפנינו הטענה מה קורה עם יגרם למישהו נזק? מי אחראי? מי משלם? האם יש בסיס לתביעה?
מניסיוננו כחברה המשווקת פסי האטה משנת 2007, לא נתקלנו בתביעה משפטית שזיכתה את התובע בגין “התקנה בלתי חוקית” לכאורה של פסי האטה.
מתי כן ניתן להוכיח רשלנות? בהמלצות משרד התחבורה להצבת פסי האטה מצויינים מספר כללים בסיסים להצבת פסי ההאטה. כללים אלו מופיעים גם בחוות הדעת המשפטית הנ”ל בסעיפים 1-2-3 . הנחיות אלו גם מצטרפות כמובן “לשכל הישר” ו “להיגיון הבריא” בעת בחירת מיקום הצבת פסי ההאטה.

ומה דעתנו?
כמעט בכל מקום ציבורי בו חברתנו מתקינה פסי האטה אנו שומעים מגוון דעות לשני הכיוונים. לרוב הדעות הללו קיצוניות.
לדוגמא: התקנת פסי האטה בקיבוץ באזור גני הילדים:
יבואו ההורים לילדים בגנים: ויברכו אותנו, יספרו לנו סיפורים על איך כמעט נדרס להם הילד ואיך נוסעים ליד גני הילדים כמו משוגעים.
יגיע האדם המבוגר עם הקלנועית: יצעק ויתלונן למה צריך את זה, זה מפריע ומקפיץ אותו עם הקלנועית, זה ממש מסוכן וכ”ו
יגיע שייר עורך דין מהקיבוץ: ויגיד שטוב שמתקינים את פסי ההאטה אבל זה לא חוקי ובטח אנשים יתלוננו ונאלץ להסירם.

דוגמא נוספת מעניינת לא פחות מגיעה דווקא מהצד המקצועי והסמכותי הלא הם מהנדסי התנועה:
נתקלנו בישובים שמהנדסי התנועה של הרשות המקומית אוסרים התקנה של פסי האטה מפלסטיק ומהנדסים שעובדים עבור רשויות שדווקא מעודדים וממליצים!
לדוגמא: ביישוב במרכז הארץ, בסביבת כיכר מרכזית, היו מספר תאונות שנבעו מאופי התנועה והדרך. באישור הוועד המקומי ומהנדסת המועצה הותקנו דווקא פסי האטה מפלסטיק (אלו שלא “מומלצים” על ידי משרד התחבורה).

דוגמא נוספת היא התקנה של פסי האטה במנהרות הכרמל: במנהרות הכרמל נוצר צורך בכניסה וביציאה מהמנהרות לצד עמדות התשלום להקטין את מהירות הנסיעה לצורך בקרה והגברת הבטיחות בסביבת הקופות. אחרי שהנהלת המנהרות והמהנדסים בדקו מגוון של פסי האטה לרבות אלו שמשרד התחבורה ממליץ עליהם, הוחלט להתקין דווקא פסי האטה מ PVC שוב- כאלה שמשרד התחבורה לא ממליץ עליהם!
חוקי? כנראה שכן…

פסי האטה בכניסה לנתב”ג היא דוגמא נוספת – כנראה שגם במקרה הזה מדובר בהתקנה חוקית…

 

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו אודות פסי האטה

לסיכום

כמו בכל דבר במדינת ישראל יש דעות לכאן או לכאן. על כל מהנדס שיגיד שמותר – אפשר למצוא מהנדס שיגיד שאסור. כנ”ל לגבי חוקיות התקנת פסי האטה המצויה בתחום האפור.
במדינת ישראל לכל אזרח מותר לתבוע על כל דבר – אפילו על כך שהשמש זורחת בבוקר ושוקעת בערב 😊
העניין בתביעות שכאלה תמיד, היא שחובת הוכחת הנזק או הרשלנות היא על התובע, והוכחה שכזאת עלולה להיות בעייתית במרבית המקרים.
בכל שנות העבודה שלנו אנו יכולים לדווח ממקרים ששמענו ומעבודות שביצענו שאולי ב 5% מהמקרים היו תלונות משמעותיות (כאלה שהביאו לבדיקה נרחבת מצד לקוחותינו מה אומר החוק באמת) ומתוכם אולי 0.5% מהמקרים בסופו של יום הוסרו פסי ההאטה מחמת הספק שאולי למישהו ייגרם נזק והוא יצליח להוכיח רשלנות ונזק בבית משפט והוא יהיה זכאי לפיצויים על פי פסק דין. על פסקי דין בגין נזיקין כתוצאה מהתקנה רשלנית של פסי האטה מבין לקוחותינו לא שמענו מעולם! (נכון ליום כתיבת המאמר) וכן אנו לא יודעים על משפטים שמתקיימים בגין רשלנות שכזאת.
אם קיים צורך בטיחותי ונדרשת התקנה של פסי האטה (במפר), יש להקדיש לנושא את מלוא תשומת הלב ולהביא בחשבון את המצלות משרד התחבורה בגין מיקום מסי ההאטה והתקנתם. כמובן שחתימה של מהנדס “לא תזיק”.
מניסיוננו וממחקרים בינלאומיים, פסי האטה מפחיתים את מהירות הנסיעה ומסייעים בהגברת הבטיחות בדרכים כאשר הם מותקנים בצורה הנכונה.
*כל הכתוב במאמר זה מסתמך על דעתו האישית של הכותב ואינו תחליף לייעוץ משפטי מגורם מוסמך. כמו כן אין במידע במאמר זה להוות כהמלצה או ייעוץ מקצועי להתקנת פסי האטה. יש לקרוא בעיון את תקנון האתר ושימוש במוצרים
https://www.asclean.co.il/terms-conditions

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס