עמודי חסימה קשיחים: סקירת שוק

עמוד חסימה הוא עמוד קשיח המיועד לחסום מעבר של כלי רכב. לרוב, אפשר למצוא עמודים אלה בשימוש לאורך מדרכות ובמגרשי חניה פתוחים בכדי למנוע מעבר של רכב. במקרה של פגיעה בעמוד חסימה, עמודי חסימה קשיחים יגרמו נזק זה או אחר לרכב הפוגע. בנוסף לנזק לרכב הפוגע, לרוב יגרם גם נזק גם לעמוד החסימה ולמשטח עליו הוא מותקן. חומרת הנזק תהיה בהתאם לסוג העמוד, אופן ההתקנה וחומרת הפגיעה

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ישנם אמצעים רבם ומגוונים לחסימת רכבים כגון: מחסום דוקרנים, עמודים גמישים, עמודי סימון ניידים ועוד. המשותף לכולם הוא יצירה של הרתעה. רוב הנהגים לא ינסו לעבור אמצעי חסימה או לבדוק את עמידותו אל מול פגוש רכבם. למרות זאת, יש חשיבות לסוג העמוד שבו משתמשים, מכיוון שמשתמשים קבועים בקטע דרך מסוים לומדים לזהות חולשות של עמודי חסימה מסוגים שונים ולנצל אותן.

סוגי עמודי חסימה

ישנן כמה משפחות של עמודי חסימה קשיחים שלהן פרמטרים ויכולות שונות.

פטריות בטון

פטריות הבטון עשויות בטון ולעיתים מצופות גרנוליט. הפטריות מעוצבות כחצי כדור ולרוב קוטרן 60 ס”מ וגובהן 40 ס”מ. לרוב צבען נע בין חום לאפור ואינו ניגודי לסביבה ובשילוב עם מידותיהן הנמוכות נראותן נמוכה לנוהג בכלי רכב, במיוחד בנסיעה לאחור. ברשויות רבות, הוצאו פטריות החסימה מן התקן משום שגרמו לתאונות ונזק רב בשל נראותן הנמוכה. את פטריות הבטון, לא מתקינים אלא מניחים במקום הרצוי. מפאת משקלן הרב המקשה על שינוען יש להשתמש במנוף להנחתן, לכן עלות השינוע והנחת פטריות הבטון גבוהה יחסית. הן אינן ניתנות לשליפה, אך ניתנות להזזה ע”י מנוף. עמידותן של פטריות הבטון לפגיעה תהיה גבוהה יחסית והן אינן נפגעות, אך גורמות נזק רב לרכב הפוגע. לפטריות הבטון עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. הן אינן מחלידות ואינן זקוקות לתחזוקה מיוחדת או צביעה. כמו כן, בנוסף, לכלבים, חיבה עזה להטלת שתן על עמודים, מה שיוצר סביבה חומצית. עמידותן של פטריות הבטון בסביבה חומצית גבוהה גם כן ואינן נפגעות בחשיפה ממושכת לשמש. עלותן של פטריות הבטון נמוכה, אך שינוע יקר והנחה באמצעות מנוף הופכים את עלותן לגבוהה יחסית

עמודי חסימה קשיחים מגומי ממוחזר

עמודי חסימה אלו עשויים שלדת ברזל המצופה בגומי ממוחזר. לרוב גובהם 60 ס”מ, אך יש יבואנים שונים המייבאים דגמים שונים במידות שונות ובעיצובים שונים. צבעם לרוב שחור והם יהיו מצוידים לרוב במחזיר אור לבן או צהוב בצבע ניגודי לעמוד ולכן נראותם טובה ביום ובלילה. התקנת העמוד נעשית באמצעות חפירה במשטח ויציקת בטון. אם הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן לשלוף את העמודים בעת הצורך. עמידותם של עמודי חסימה מגומי ממוחזר בפגיעה נמוכה יחסית והם עלולים להישבר או להתנתק יחד עם יציקת הבטון שבאמצעותה הותקנו, תוך שהם פוגעים במשטח עליו הותקנו. לאחר פגיעה בעמוד כזה, יש לתקן את המשטח ולהתקין עמוד חדש. רמת הנזק הנגרמת לרכב הפוגע אינה גדולה. לעמודי החסימה הקשיחים מגומי ממוחזר עמידות נמוכה בפגעי מוזג האוויר והסביבה. חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום להתפוררותם. עלותו של עמוד קשיח מגומי ממוחזר כולל עלות התקנתו נמוכה יחסית, אך אם נפגע צריך להחליפו ויש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מבטון

עמודי חסימה קשיחים מבטון עשויים בטון בגימורים שונים, בעיצובים שונים ובמידות שונות בהתאם ליצרן. לרוב גווניהם הם חום ואפור אך ניתן לצבעם בצבעים שונים. נראותם של עמודי הבטון לרוב נמוכה, בשל צבעים שאינם ניגודיים לסביבה. אופן ההתקנה הוא באמצעות יציקת בטון. בשל משקלם הרב, יש לשנע את העמוד מאמצעי ההובלה אל מיקום ההתקנה הרצוי באמצעות מנוף. בשל הקושי בשינוע ובהתקנה, עלותם גבוהה יחסית. עמודי חסימה אינם ניתנים להתקנה באמצעות תושבת המאפשרת את שליפתם במקרה הצורך. עמידות עמודי הבטון לפגיעה גבוהה מאוד. הם אינם נפגעים וגורמים נזק רב לרכב הפוגע. לעמודי הבטון עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. הם אינם מחלידים ואינם זקוקים לתחזוקה מיוחדת או צביעה. כמו כן, עמידים בסביבה חומצית ואינם נפגעים בחשיפה ממושכת לשמש. עלותם של עמודי הבטון גבוהה ועלות השינוע וההתקנה מייקרים מאוד את עלותם.

עמודי חסימה מברזל 6" (עמודי דיזינגוף)

עמוד חסימה מברזל קשיח מדגם דיזינגוף עשוים ברזל וצבועים בצבע אלקטרוסטטי בהתאם לדרישת הלקוח. לרוב עיצובם חלק ושמרני וגובהם יהיה 80 – 100 ס”מ כאשר 20 ס”מ מיועדים להתקנה בתוך יציקת בטון, כך שהגובה הסופי מעל פני הקרקע הוא 60-80 ס”מ. כמו כן, ניתן לייצר לפי הזמנה קטרים וגבהים שונים. נראות העמוד היא בהתאם לצבע הנבחר. לרוב לכל רשות מקומית הגוון הקבוע שלה (למשל, עריית תל אביב משתמשת בגוון RAL7037). ניתן להוסיף מחזיר אור לפי דרישה. התקנת עמודי דיזינגוף מתבצעת לרוב ע”י יציקת בטון , אך ניתן להזמין עם עמודים אלו פלטה שבאמצעותה ניתן לחבר באמצעות ברגים ייעודיים. אם העמודים הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן לשלוף את העמודים בעת הצורך. במידה וההתקנה בוצעה כראוי ועם כמות מספקת של בטון, העמוד עשוי להתעקם או לנטות. במידה וההתקנה לא בוצעה כראוי, או שיופעל כח רב על העמוד, העמוד עלול להיתלש ולגרום נזק למשטח עליו הוא הותקן. הנזק לרכב הפוגע, במידה וההתקנה בוצעה נכון, עלול להיות רב. לעמודי דיזינגוף עמידות גבוהה יחסית בפגעי מזג האוויר והסביבה, אך הם זקוקים לתחזוקה שוטפת בדמות צביעה, משום שאינם עמידים לסביבה חומצית ועלולים לסבול מקורוזיה. עלות עמודי דיזינגוף אינה גבוהה אך התקנה ביציקת בטון ותחזוקה שוטפת מייקרים את עלות העמוד. יש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח במידה ויש צורך להחליף עמוד שנפגע בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מנירוסטה

עמודי חסימה מנירוסטה עשויים נירוסטה או ברזל מצופה ניקל המעניק לעמוד מראה של נירוסטה מלוטשת. עיצובם חלק ומודרני. גובהם יהיה לרוב 80 – 100 ס”מ כאשר 20 ס”מ מיועדים להתקנה בתוך יציקת בטון, כך שהגובה הסופי מעל פני הקרקע הוא 60-80 ס”מ. כמו כן, ניתן לייצר לפי הזמנה קוטרים וגבהים שונים. נראות העמוד טובה בזכות צבע מבריק ובולט במיוחד
אופן ההתקנה של עמודי נירוסטה הוא לרוב ע”י יציקת בטון אך ניתן להזמין עם עמודים אלו פלטה שבאמצעותה ניתן לחבר את העמוד באמצעות ברגים ייעודיים למשטח. אם העמודים הותקנו עם תושבת מתאימה לשליפה, ניתן יהיה לשלוף את העמודים בעת הצורך.
במידה וההתקנה בוצעה כראוי ועם כמות מספקת של בטון, העמוד עשוי להתעקם או לנטות. במידה וההתקנה לא בוצעה כראוי, או שיופעל כח רב על העמוד, העמוד עלול להיתלש ולגרום נזק למשטח עליו הוא הותקן. הנזק לרכב הפוגע, במידה וההתקנה בוצעה נכון, עלול להיות רב.
לעמודי חסימה מנירוסטה עמידות גבוהה מאוד לפגעי מזג האוויר והסביבה. הם אינם מחלידים (קורוזיה) ואין צורך בתחזוקה שוטפת כמו צביעה. עמודים אלו עמידים בסביבה חומצית ואינם ניזוקים. בנוסף, לעמודים עמידות גבוהה לחשיפה ממושכת לשמש.
עלות עמודי חסימה מנירוסטה גבוה ביותר והתקנה באמצעות יציקת בטון מייקרת את עלותם. יש לקחת בחשבון את עלות תיקון המשטח במידה ויש צורך להחליף עמוד שנפגע בנוסף לעלות העמוד וההתקנה.

עמודי חסימה מפלסטיק קשיח

עמוד חסימה מפלסטיק עשויים מחומר תרמופלסטי קשיח, פוליאטילן (PE). ניתן לבחור בין שני גבהי עמודים: 50ס”מ ו80 ס”מ. כמו כן, ניתן לבחור מבין שני עיצובים ושני צבעים: כחול או שחור. בהזמנה כמותית, ניתן לבקש צבעים נוספים.
עמודי החסימה מצוידים במחזירי אור בצבע ניגודי לעמוד המקנים לעמודי החסימה נראות מצוינת ביום ובלילה.
התקנת עמודי חסימה מפלסטיק קשיח היא קלה ופשוטה ונעשית באמצעות אביזרי חיבור ייעודיים תוך קידוח והברגת אביזר החיבור למשטי ביתר קלות. עמודי חסימה אלה ניתנים להתקנה על כל משטח מרוצף
עמידותם של עמודי החסימה מפלסטיק קשיח בפגיעה נמוכה. העמודים עלולים להישבר או להינתק מהמשטח עליו הם מותקנים. עמודים אלה אינם גורמים נזק למשטח עליו הם מותקנים כאשר הם מתנתקים ממנו. זהו יתרון גדול, משום שבמקרה זה אין צורך לתקן את המשטח אלא רק להתקין מחדש את העמוד. במקרה של שבר, יש להחליף את העמוד. רמת הנזק הנגרמת לרכב הפוגע תהיה לרוב נמוכה למדי.
עמודים מפלסטיק קשיח המותקנים באמצעות אבזרי חיבור ייעודיים, אינם ניתנים לשליפה.
לעמודי חסימה מפלסטיק עמידות גבוהה מאוד לפגעי מזג האוויר והסביבה. מכיוון שהם עשויים חומר פלסטי, אינם מחלידים (קורוזיה) ואין צורך בתחזוקה שוטפת כמו צביעה. עמודים אלו עמידים בסביבה החומצית ואינם ניזוקים. בנוסף, לעמודים עמידות גבוהה לחשיפה ממושכת לשמש ואינם מתפוררים.
בעמוד חסימה קשיח מדגם 12205 ניתן להשחיל שרשרת על מנת לשרשר את העמודים וליצור חסימה רציפה.
עלותו של עמוד קשיח מפלסטיק כולל עלות התקנתו נמוכה ביותר.

עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-LAST

עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-last מיוצרים מתרכובת פוליאוריטן במגוון גדול של עיצובים מרהיבים בגוונים שונים ובמידות בהתאם לדגם. נראותם גבוהה בשל צבעיהם הבולטים ועיצובם המיוחד.
התקנת עמודי X-last קלה ופשוטה ומתבצעת באמצעות אבזרי חיבור ייעודים או באמצעות יציקת בטון. לאחר ההתקנה, העמודים ניתנים לשליפה באמצעות מפתח במידה והותקנו בתושבת מתאימה.
עמידותם של עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last גבוהה במיוחד. הם עמידים בפגיעה ובדריסה, לא נגרם להם נזק והם אינם נתלשים או גורמים נזק למשטח עליו הם מותקנים. לעומת זאת, רמת הנזק לרכב הפוגע גבוהה יחסית.
לעמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last עמידות גבוהה מאוד בפגעי מזג האוויר והסביבה. אינם מחלידים ואינם זקוקים לתחזוקה שוטפת או צביעה.
עלותם של עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last גבוהה יחסית אך משתלמת במיוחד משום שאינם דורשים תחזוקה שוטפת והם עמידים בדריסה, ולכן נדיר שצריך להחליפם.

בנוסף, ישנם דגמים של עמודי חסימה קשיחים מסדרת X-last בעלי מאפיינים נוספים כמו תאורת לד פנימית או אפשרות לקשור אליהם אופניים.

עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last הם העמודים היחידים המסופקים עם אחריות לחמש שנים, התקפה גם במקרב של דריסה.

עמודי החסימה הקשיחים מסדרת X-last הם היחידים בישראל המאושרים ע”י כיבוי אש להתקנה ברחבות כיבוי אש – אישור כיבוי אש לעמודי ירון

ישנם סוגי רבים של עמודי חסימה קשיחים שלהם תכונות רבות ומגוונות. בהחלטה באילו עמודי חסימה כדאי לבחור, יש לקחת בחשבון את הפרמטרים המוזכרים, בנוסף על התחשבות במאפייני אתר ההתקנה.

סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה

נגן וידאו אודות עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד חסימה שרון

אין לראות בכתוב במאמר זה ייעוץ מקצועי או המלצה. לפני התקנה של כל מוצר בדרך יש להתייעץ עם גורם מוסמך. כל האמור במאמר זה הינו דעתו האישית של הכותב ואינו מהווה יעוץ מקצועי

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס