פסי האטה: סקירת שוק

פסי ההאטה הם אמצעי חיוני להפחתת מהירות נסיעה של כלי רכב בקטעי דרך בהם קיים צורך בהפחתת מהירות הנסיעה. לפסי ההאטה חלק חשוב בחינוך לנסיעה במהירות המתאימה לתנאי הדרך משום שנהג המזהה סימון או תמרור המצביע על קיומם או נהג שחווה פסי האטה בקטע דרך נתון, יאט את מהירות נסיעתו מבעוד מועד. במאמר זה סקירה של סוגי פסי ההאטה הקיימים בשוק, יתרונותיהם וחסרונותיהם וכן סקירה של הדגמים הקיימים.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי פסי האטה

מהם פסי האטה ולמה נועדו

פס ההאטה או במפר הוא עצם הבולט מתוך הכביש ומטרתו לקטוע רצף נסיעה חלקה של כלי רכב על הכביש באמצעות הגבהה של משטח מקו הכביש ובכך לייצר הרעדה של הרכב.

תפקידם הוא האטת מהירות הנסיעה של כלי רכב על ידי יצירה של הרעדה שתגרום לאי נוחות במהירויות גבוהות ותביא את נהגי כלי הרכב להאט את מהירות נסיעת כלי הרכב על מנת להפחית מעוצמת ההרעדה.

משרד התחבורה הוציא קובץ המלצות המתייחסות לפסי האטה המפרט את הקריטריונים להתקנתם.

סוגי פסי ההאטה הקיימים

ישנם כמה סוגים:

פסי האטה קבועים העשויים אספלט, בטון או אבנים משתלבות
פסי האטה מודולריים העשויים מחומרים תרמופלאסטיים (PCC, PVC) או גומי ממוחזר

פסי האטה קבועים

פסי ההאטה הקבועים הם יציקה שהיא חלק מהכביש, פסי האטה אלו עשויים מחומרים כמו בטון, אספלט, או אבנים משתלבות. אופן ביצועם הוא ע”י קבלני עפר באמצעות כלים כבדים.

פסים אלו מבוצעים לרוב ע”פ המלצות משרד התחבורה ומתאימים בעיקר לדרכים עירוניות שמהירות הנסיעה המותרת והמתאימה לתנאי הדרך היא 50 קמ”ש: דרך פתוחה, שבה לרוב תנועה חד כיוונית, סכנות להתפרצות הולכי רגל אל הכביש, צמתים ושטחים מתים.

יתרונותיהם של פסי ההאטה הקבועים:

  • כאשר הם מבוצעים נכון, תואמים את המלצות משרד התחבורה.
  • מתאימים למהירות נסיעה גבוהה של 50 קמ”ש.
  • עמידים לאורך שנים.
  • ביציקת פסי האטה קבועים ניתן להשתמש בחומרים שונים כגון: בטון, אספלט או אבנים משתלבות.

חסרונותיהם של פסי ההאטה הקבועים:

  • לרוב, אינם מתאימים למהירות נסיעה נמוכה.
  • ביצוע יקר ומסובך. יש להוסיף על עלות הפס עצמו גם את עלות הביצוע ועלות התחזוקה (חידוש, סימון, החלפת עיני חתול).
  • אינם ניתנים להזזה. במידה ויש להסירם, יש לתקן את הנזק למשטח שעליו הותקנו.
  • בעלי גוון אחד שאינו ניגודי לכביש ונראותם נמוכה – לכן דורשים סימון ע”י קבלני סימון ותחזוקתו מעת לעת
  • דורשים התקנה נפרדת של עיני חתול.
  • עלולים לגרום נזק לגחון הרכב בעת פגיעה במהירות נסיעה גבוהה.
  • לעיתים פסי ההאטה הקבועים מבוצעים במידות שונות מהמומלץ במסמך של משרד התחבורה, מה שעשוי לגרום נזק לרכב.

פסי האטה מודולאריים

פסי ההאטה המודולריים מורכבים מחוליות וסופיות העשויות חומר תרמולפסטי או גומי ממוחזר. אופן ביצועם הוא התקנה באמצעות ברגים המוברגים אל תוך המשטח עליו מותקנים הפסים.
פסי האטה מודולריים מומלצים להתקנה בעיקר בדרכים בהם מהירות הנסיעה המתאימה לתנאי הדרך היא מתחת ל50 קמ”ש:
חניונים, מושבים, קיבוצים, מפעלים, שטחים תפעוליים, מרכזי מסחר, ליד גני ילדים, גני שעשועים ובתי ספר, בסמוך למעברי חציה, ברחובות בהם מהירות הנסיעה המתאימה לתנאי הדרך היא מתחת ל50 קמ”ש, כגון רחובות משולבים שבהם אין הפרדה בין תנועת כלי רכב לתנועת הולכי הרגל ובכל מקום בו קיימת סכנה להתפרצות הולכי רגל או להתנגשות פוטנציאלית בין כלי רכב כתוצאה מדרך צרה או שדה ראיה מוגבל בצומת. ניתן לעיין במאמר חוקיות התקנת פסי האטה.

לפסי ההאטה המודולריים יתרונות רבים:

  • ישנם פסי האטה מודולארים המתאימים למהירויות נסיעה שונות, מה שמאפשר בחירה של פס האטה בהתאם למהירות המתאימה לתנאי הדרך.
  • עמידות לארוך שנים בהתאם לסוג הפס ולחומר ממנו הוא עשוי.
  • בעלי צבעים ניגודיים (צהוב שחור) וחלק גדול מהדגמים בעלי עיני חתול המוטמעות בגוף הפס. נראותו של הפס גבוהה מאוד.
  • התקנה קלה ומהירה, אין צורך בקבלני ביצוע או בכלים כבדים שעלותם גבוהה.
  • מודולאריים ומתאימים לכל רוחב כביש.
  • עלותם נמוכה ואינה מצריכה עלות נוספת מעבר לעלות הפס עצמו.
  • ניתנים להסרה בכל זמן שאינם גורמים נזק שיש לתקנו למשטח עליו היו מותקנים.
  • מתאימים לנפח תנועה גבוה.

חסרונות פסי האטה מודולאריים

  • לפי מסמך המלצות משרד התחבורה, אינם מתאימים להתקנה בדרכים עירוניות

סוגי פסי האטה מודולריים

ישנם סוגים שונים של פסי האטה מודולריים העשויים מחומרים שונים ומתאימים למהירויות נסיעה שונות:

פסי האטה מודולריים מפלסטיק 10 קמ"ש

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 10 קמ”ש. יוצר הרעדה חזקה במיוחד.
חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה, בצבע צהוב ושחור, עשויות יציקת PPC והן בעלות 24 עיני חתול למטר (12 לבנות, 12 אדומות).
התקנת דגם זה נעשית באמצעות 12 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.
פסי האטה מודולריים מפלסטיק 10 קמ”ש מתאימים בעיקר להתקנה בחניונים, לפני מחסומים לצורך צמצום תופעת הברחנים (נהגים הנצמדים לנהג שלפניהם על מנת להימנע מתשלום במכונות האוטומטיות).
דגם זה הוא הדגם שתועלתו ביחס לעלותו היא גבוהה ביותר.

פסי האטה מודולריים מפלסטיק 20 קמ"ש

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 20 קמ”ש. יוצר הרעדה חזקה.

חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה, בצבע צהוב ושחור, עשויות יציקת PPC והן בעלות 18 עיני חתול למטר (9 לבנות, 9 אדומות).

התקנת דגם זה נעשית באמצעות 12 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.

פסי האטה מודולריים מפלסטיק 20 קמ”ש מתאימים בעיקר להתקנה בחניונים, מפעלים, מגרשי חניה, ישובים ומרכזים מסחריים.

דגם זה הוא הדגם שתועלתו ביחס לעלותו היא גבוהה ביותר.

פסי האטה מודולריים מפלסטיק 40 קמ"ש

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 40 קמ”ש. יוצר הרעדה מתונה.

חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה, בצבע צהוב ושחור, עשויות יציקת PPC והן בעלות 4 עיני חתול למטר (2 לבנות, 2 אדומות).

התקנת דגם זה נעשית באמצעות 8 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.

פסי האטה מודולריים מפלסטיק 40 קמ”ש מתאימים בעיקר להתקנה בחניונים, מפעלים, מגרשי חניה, ישובים, מרכזים מסחריים במקטעים בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא בין 20 ל40 קמ”ש.

פסים מודולריים PVC 30 קמ"ש HEAVY DUTY לעומסים קיצוניים

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 30-40 קמ”ש. יוצר הרעדה מתונה.

חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה בצבע צהוב ושחור, עשויות יציקת PVC מורכבת: פנים הפס עשוי PPC ליצירת חוזק והמעטפת החיצונית יצוקה PVC להגברת העמידות בתנאים קיצוניים. בדגם זה 4 עיני חתול למטר (2 לבנות, 2 אדומות).

התקנת דגם זה נעשית באמצעות 8 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.

פסי האטה מודולריים PVC ל-30 קמ”ש Heavy Duty לעומסים קיצוניים מתאימים להתקנה במיוחד במקומות בהם תנועת הרכבים היא עמוסה ביותר (נפחי תנועה גדולים). פס זה הינו פס ההאטה המודולרי האיכותי והעמיד ביותר שניתן לרכוש.

פסי האטה מודולריים PVC 50 קמ"ש – תקן אמריקאי

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 50 קמ”ש ומידותיו תואמות את התקן האמריקאי. יוצר הרעדה מתונה.

חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה בצבע צהוב ושחור, עשויות יציקת PVC מורכבת: פנים הפס עשוי PPC ליצירת חוזק והמעטפת החיצונית יצוקה PVC להגברת העמידות בתנאים קיצוניים. בדגם זה 8 מדבקות צהובות למטר.

התקנת דגם זה נעשית באמצעות 8 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.

פסי האטהPVC 50 קמ”ש – תקן אמריקאי מתאימים להתקנה במיוחד במקומות בהם תנועת הרכבים היא עמוסה ביותר (נפחי תנועה גדולים). ומהירות הנסיעה המותרת והמתאימה לתנאי הדרך גבוהה יחסית.

פסי האטה מודולריים מגומי ממוחזר 30 קמ"ש

דגם זה מתאים למקומות בהם מהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך היא 30 קמ”ש. יוצר הרעדה חזקה.

חוליות וסופיות פסי ההאטה מדגם זה, בצבע צהוב שחור, עשויות גומי ממוחזר ולרוב מיוצרות בסין. דגם זה ללא מחזירי אור או עיני חתול.

התקנת דגם זה נעשית באמצעות 8 ברגים ייעודיים והוא מתאים להתקנה על אספלט או בטון.

פסי האטה מגומי ממוחזר 30 קמ”ש מתאימים במיוחד להתקנה בחניונים, מפעלים, מגרשי חניה, ישובים ומרכזים מסחריים.

דגם זה אינו מומלץ שכן עמידותו בעומסים, ובתנאי מזג האוויר נמוכה ביותר

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו

לסיכום

כפי שפרטנו כאן, ישנם מספר דגמים של פסי האטה הנבדלים זה מזה בחומרים שמהם הם עשויים, במידותיהם ובהתאמתם למהירות הנסיעה הרצויה והמתאימה לתנאי הדרך בשטח. כמו כן, ישנם הבדלים בעמידותם של פסי ההאטה.

בבואכם לבחור את פס ההאטה המתאים, יש לקחת בחשבון את המלצות משרד התחבורה. עם זאת, יש להתחשב בכך שהמלצות משרד התחבורה מתייחסות לפסי האטה המתאימים למהירות נסיעה גבוהה שלעיתים אינה מתאימה למהירות הרצויה או לתנאי הדרך הדורשים נסיעה במהירות נמוכה יותר. על מנת להחיל מהירויות נמוכות, יש לשקול להתקין פסי האטה מודולריים המתאימים למהירויות נסיעה נמוכות יותר. ניתן לעיין במאמר הנחיות פסי האטה.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס