הגברת הבטיחות במפעל ומניעת תאונות

בכל מפעל או מרכז לוגיסטי, גדול כקטן קיימות סכנות רבות לעובדים ולמבקרים במפעל הנובעות מסביבת העבודה המורכבת מגורמים שונים.

לרוב בכל מפעל או מרכז לוגיסטי, קיימת מחלקת בטיחות וגהות שלעיתים אף מתחלקת ל 2 מחלקות: בטיחות וגהות כללית האמונה על כלל הבטיחות במפעל ומחלקת בטיחות בתעבורה האמונה על בטיחות כלי הרכב והנהגים.

לרוב בראש מחלקת הבטיחות עומד ממונה בטיחות היושב בראש ועדת בטיחות של המפעל האחראית כל תחום מניעת תאונות והגברת המודעות של העובדים לסכנות והדרכים למניעתן.

חלק סמכויות וועדת הבטיחות הן העברת הדרכות בטיחות לעובדים במפעל, הדרכות בטיחות לקבלנים המגיעים לבצע עבודות במפעל ופיקוח עליהם בעת ביצוע העבודות, וכן ביצוע של בדיקות בטיחות למתקנים קיימים וקביעת נוהלי בטיחות.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ההשלכות של תאונות במפעלים

לכל תאונה המתרחשת במפעל, קיימות השלכות רבות מעבר לתאונה עצמה, כגון: הפסקת העבודה באתר, נזק לרכוש, תביעות משפטיות ועוד, אשר בסופו של דבר יביאו לאובדן כספי לבעלי המפעל.

מהסיבות הללו השכילו בעלי מפעלים רבים להעמיד תקציבים נכבדים בידי מחלקות הבטיחות וקציני הבטיחות העומדים בראשן כדי לרכוש ולהתקין מוצרי בטיחות אשר נוכחותם תגביר את הבטיחות במפעל ותוריד את רמת התאונות ככל הניתן בשאיפה ל 0 תאונות.

גורמים המשפיעים על תאונות

כאמור בסביבת עבודה קיימות סכנות מרובות.

אחת הסכנות המשמעותיות אשר גורמת לתאונות רבות וקשות, קשורה לסביבה בה קיימת תנועת מלגזות וכלי רכב כבדים, אשר שדה הראיה שלהם מוגבל יחסית, דעתם של הנהגים / המפעילים יכולה להיות מוסחת בקלות מסיבות רבות כגון שדה ראיה מוגבל, רעשים הנובעים ממכונות כבדות, מעברים צרים במפעל ותנועה מרובה של מספר כלי רכב בשטח קטן.

כאשר כלי רכב נוסעים באותו השטח בו צועדים הולכי רגל, “מפגש” בין מלגזה להולך רגל, במרבית המקרים יגמר בפגיעה חמורה של הולך הרגל ואף למוות.

בנוסף כלי הרכב הנ”ל יכולים גם לפגוע במכונות, בצנרת המובילה חומרים מסוכנים ובמערכות מידוף, אשר פגיעה בהם יכולה גם היא להביא לנזק כספי כבד ואף לפציעות קשות ואובדן חיי אדם.

כדי להפחית ולמנוע תאונות במפעל ולהגביר את הבטיחות בדרכי המפעל, אחת הפעולות הראשונות שיש לבצע בשטח היא יצירת הפרדה בין כלי הרכב הנעים בשטח לבין המכונות והולכי הרגל. בעבר פירסמנו מאמר בנושא ומי שרוצה להרחיב את ידיעותיו מוזמן לעיין במאמר הבא: הפרדה בין הולכי רגל לתנועת כלים בסביבה תעשייתית מסוכנת

הפרדה שכזאת ניתן לעשות במגוון דרכים המתחלקות ל 2. יצירת הפרדה ויזואלית ויצירת הפרדה פיזית (מכאנית) אשר תמנע פיזית מעבר שלי כלי רכב לשטח המוגבל ותמנע תאונות ופגיעות בהולכי רגל.

הפרדה ויזואלית היא הנפוצה ביותר, אשר לרוב יישומה בשטח יהיה פשוט, מהיר וזול וניתן לבצע אותה באמצעות מספר אביזרי בטיחות בסיסים בקלות ובמהירות.

הבסיס ליצירת הפרדה ויזואלית הוא באמצעות סרט סימון על הקרקע של שבילים להולכי רגל ואזורים האסורים לכניסה של מלגזות כגון: סביב מכונות ומערכות יקרות העלולות להינזק מפגיעת מלגזה.

את הסימון ניתן ליישם על ידי צוות סימון מקצועי (במידה ויש כמות מרובה של סימנים ליישום) או על ידי ביצוע סימונים באמצעות מכונת סימון בספריי ייעודי או ע”י הדבקת פסים לסימון, כפי שניתן לראות כאן.

שילוט ותמרור מעל שביל הולכי רגל או בכניסה לשביל הולכי רגל, הוא תוספת חשובה אשר מבליטה גם היא את הדרך להולכי הרגל

דרך נוספת מומלצת להגברת נוכחות הסימון, הינה שימוש בעמודים גמישים לאורך פס הסימון אשר התקנתם מגבירה את ניראות הסימון ויוצרת שביל של ממש להולכי הרגל. תוכלו למצוא בקטלוג מידע מורחב אודות סוגים של עמודים גמישים, תכונותיהם והתאמתם למשימות שונות.

לצורך יצירת הפרדה טובה עוד יותר ניתן להוסיף בין העמודים הגמישים גם מפרידי נתיבים, עיני חתול / כפתורי הרעדה וחוליות של פסי האטה, אשר יוצרים הפרדה מכאנית “ומודיעים” לנהג ע”י יצירת הרעדה של כלי הרכב (בניגוד לחצייה של פס המסומן בצבע) שהוא נכנס לשטח שאסור לו להיות בו.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס