הפרדה בין הולכי רגל לתנועת כלים בסביבה תעשייתית מסוכנת: למנוע את התאונה הבאה

כיצד להגן על הולכי רגל בסביבת תעשייתית מסוכנת? סקירת שלוש דרכים לפתרון הבעיה וליצירת הפרדת נתיבים בין הולכי רגל לתנועת כלים בסביבה תעשייתית מסוכנת.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

האתגר

כל קצין בטיחות/ ממונה במפעל נתקל בבעיה זו – הולכי רגל הם חלק בלתי נפרד מהתכונה בשטח המפעל. סביבה תעשייתית היא סביבה מסוכנת: מכונות רועשות ומסוכנות פועלות במלוא המרץ, מלגזות מעמיסות ומשנעות סחורה, מדפים גבוהים עמוסי סחורה במחסנים היוצרים “קירות”, מפריעים לשדה הראיה מחד, ומערומים מסוכנים שעלולים ליפול מאידך, תאורה שאינה מספיקה, שטחים מתים בשדה הראיה של כלי רכב ייעודיים לעבודה כמו מלגזות, משאיות, עגלות משטחים, כלי רכב תפעוליים ועוד. על כל אלה מצטרף הגורם האנושי. חוסר ריכוז רגעי של נהג מלגזה שנוסע אחורה עם מלגזה עמוסה בסחורה יכול לגרום לתאונה חמורה, לנזק לרכוש, לפציעה ואף למוות.

שלושה סוגי פתרונות

ניתן לצמצם את כמות התאונות והנזק לחיי אדם ורכוש באמצעים פשוטים וזמינים. הדרך המוכחת לצמצם את מספר התאונות מסוג זה בסביבה תעשייתית היא ליצור הפרדת נתיבים בין הולכי הרגל לבין תנועת הכלים המסוכנים. הנה מספר פתרונות שונים ליצירת הפרדה שכזו:

פתרון אחד הוא סימון ויזואלי. סימון סטנדרטי שנעשה באמצעות צבע לסימון כבישים ע”י צוות סימון מקצועי באופן ידני באמצעות מכונת airless, או לחילופין, ע”י אנשי האחזקה של המפעל באמצעות מכונת סימון המתיזה ספריי צבע ממיכל אירוסול או ע”י הדבקת סרט סימון עמיד במיוחד.

פתרון נוסף, הוא סימון ואזהרה בשילוט להכוונת הולכי רגל לשבילים המותרים בלבד. שלטים מחזירי אור סטנדרטים הם פתרון מצוין. כיום ניתן אף להשתמש בתמרורי LED חשמליים או תמרורי לד סולאריים המכילים נורות LED מהבהבות המגבירות את נראות השלט למרחק גם בתאורה מוגבלת לאורך זמן – שלטים אלו מהווים סימון מוחשי ובולט המזהיר או מכוון באופן חד משמעי.

עוד פתרון הוא סימון מכאני ושימוש באמצעים כמו כפתורי הרעדה, חוליות פסי האטה, עמודים גמישים ועמודי חסימה קשיחים, שרשראות, מחסומים ניידים, שערים ועמודי סימון ניידים וקבועים. הנה כמה דוגמאות לשימוש באמצעים מכאניים על מנת ליצור הפרדה פיזית בין תנועת הולכי רגל לסביבה התעשייתית המסוכנת המקיפה אותם. סימון באמצעים מכאניים יוצר חציצה אמיתית ומוחשית לכל המשתמשים בדרך:

שימוש בעמודים גמישים כולל שילוט מודולארי לסימון כניסה למעבר הולכי רגל בשילוב עם חוליות וסופיות פס האטה ליצירת מעבר חציה מכאני בולט לעין. מייצר סימון והפרדה למעבר בטוח של הולכי הרגל:

גדר / מחסום פלסטיק להכוונת הולכי רגל כולל שלט אזהרה ממותג. הפרדה חד משמעית ארעית בעת ביצוע עבודות:

הפרדה באמצעות עמודים גמישים בנמל התעופה בן גוריון. הפרדה בין הרכבים התפעוליים בשדה התעופה לבין תנועת הולכי הרגל של צוותי המטוסים:

הכוונה באמצעות עמודים גמישים עם שער ושלט הכוונה. הכוונה ברורה של הולכי הרגל למסלול מופרד פיזית משטח הפעילות של כלי רכב ייעודיים:

הפרדה והכוונה באמצעות מפרידי נתיבים מפלסטיק ליצירת נתיב. הפרדה ברורה, בולטת חד משמעית:

פתרון משולב
ניתן לשלב את כל השיטות על מנת ליצור הפרדה ברורה ככל האפשר. מומלץ אף להשתמש במראות פנורמיות על מנת לצמצם את השטחים המתים עבור משתמשי הדרך: הולכי הרגל ונהגי המיכון הכבד.

שימוש במראה פנורמית להגדלת שדה הראיה במקרים בהם שדה הראיה מוגבל..

לסיכום

הסביבה התעשייתית היא מסוכנת. אמנם לא ניתן למנוע את כל התאונות כל הזמן אך ניתן לצמצם את כמות התאונות באופן משמעותי ואמצעי פשוטים למנוע נזק לרכוש וחיי אדם.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס