הגברת הבטיחות בדרכים ביישובים מושבים וקיבוצים

בטיחות בדרכים הוא נושא חשוב לכל הדעות. בכל מקום בו קיימת תנועת כלי רכב בשילוב עם הולכי רגל קיים חשש לתאונות ויש צורך לשיפור הבטיחות בדרכים ומניעת תאונות.

דווקא בערים גדולות ומסודרות נושא הבטיחות בדרכים יהיה מוסדר יותר ויינתן לו דגש רב יותר במחלקות השונות בעירייה, אבל מה לגבי כל אותם יישובים, מושבים וקיבוצים בהם תנועת הולכי הרגל ורכבים מצומצמת יחסית?

דווקא ביישובים שאינם ערים גדולות ומוסדרות קיימות סכנות רבות להולכי הרגל ולתאונות בין רכבים.

לכבוד יום הבטיחות 2016 ולכבוד שנת 2017, נתייחס במאמר זה לבעיות אופייניות, ודרכים לפתרונם לצורך הגברת הבטיחות בדרכים עם דגש על יישובים מושבים וקיבוצים בהם התנועה דלילה יחסית.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

מהירות נסיעה – איך ניתן לגרום לנהגים לנסוע לאט יותר?

המהירות המותרת לנסיעת רכבים בשטח עירוני ע”פ החוק, באם לא נאמר אחרת היא 50 קמ”ש.

האם זוהי באמת מהירות הנסיעה המבטיחה את בטיחות ילדינו ביישוב בו הכבישים צרים ושטח הראיה מוגבל?

כבישים צרים דו סטריים, מדרכות צרות או היעדר מדרכות, צמתים, שדה ראיה מצומצם, ותנועת ילדים ואנשים מבוגרים, הם בעיות נפוצות בדרכים ביישובים וקיבוצים.

מהירות נסיעה גבוהה של כלי רכב ברחבי יישובים הינה מסוכנת ביותר ויכולה לגרום לתאונות קשות בין כלי רכב ובין כלי רכב והולכי רגל.

ראשית, כדי להפחית את מהירות הנסיעה מומלץ לקבוע מול רשויות החוק את הגבלת מהירות הנסיעה המותרת למהירות הנמוכה מ 50 קמ”ש (המהירות המותרת בדרך עירונית) את המהירות המותרת. ואותה יש לסמן באמצעות שילוט ע”פ החוק.

כדי להגביר את נוכחות השילוט, מומלץ להשתמש בתמרורי לד סולאריים או חשמליים כדי להדגיש ולהזכיר לנהגים את מהירות הנסיעה המותרת.

נוכחותם של שלטי לד חשמליים או סולאריים, בולטת וברורה לכל המשתמשים בדרך בכל שעות היממה וגם בתנאי חשיכה וזוהי דרך יעילה ביותר להזכיר לנהגים שעליהם לנהוג במהירות נמוכה מזו הם רגילים לה בדרך עירונית.

בנוסף לתמרורי הלד, כדי להאט פיזית את מהירות הנסיעה של כלי הרכב ביישוב, פתרון נוסף התורם להאטת כלי הרכב והגברת הבטיחות בדרכים הוא התקנת פסי האטה ברחבי היישוב.

קיימים סוגים רבים של פסי האטה בהתאם למהירות הנסיעה.

פסי ההאטה עליהם ממליץ משרד התחבורה הם פסי האטה גדולים מאספלט או בטון והם מותאמים למהירות נסיעה של 50 קמ”ש. כאמור לעיתים כדי לשמור על הבטיחות בדרכים מהירות הנסיעה הרצויה תהיה נמוכה מ 50 קמ”ש ולכן ניתן להשתמש בפסי האטה מודולאריים מפלסטיק המתאימים יותר לשטחים צפופים כמו מושבים וקיבוצים.

ניתן להשיג פסי האטה מפלסטיק במגוון גדלים וחתכים בהתאם למהירות הנסיעה הרצויה.

פסי האטה המתאימים למהירות נסיעה נמוכה במיוחד של 10 קמ”ש המתאימים להתקנה בעיקר לפני מעברי חצייה, גני ילדים, שערים ובכל מקום בו רוצים שמהירות הנסיעה תהיה נמוכה במיוחד. פסי האטה המתאימים למהירות נסיעה של 20 קמ”ש אשר יתאימו להתקנה במרבית הכבישים והשבילים ביישוב ופסי האטה המתאימים למהירות נסיעה של 30-50 קמ”ש המתאימים להתקנה בעיקר בכבישים ההיקפיים של היישובים ובמקומות בהם שדה הראייה ותנאי הדרך ברורים ובטוחים.

התקנת פסי האטה ברחבי היישוב לצורך הגברת הבטיחות ומניעת תאונות היא דרך יעילה ביותר, פשוטה וזולה להורדת מהירות הנסיעה ומסייעת במניעת תאונות.

הפרדה בין תנועת כלי הרכב להולכי רגל ומניעת התפרצות של ילדים לכביש

כל הורה מכיר את הפחד “שהילד ירוץ לו לכביש”. ילדים בעיקר מתחת לגיל 5, אינם מודעים לסכנות של מפגש עם כלי רכב וכן אינם מודעים למגבלות של נהגי הרכבים הקשורות בשדה הראיה מהירות התגובה ויכולת הבלימה.

בנוסף בחלק גדול מהמושבים והקיבוצים אין מעברי חציה או שיש ואינם מסומנים כהלכה.

בהרבה מקרים אין כל מניעה מילד לשחק בגן ילדים ולרוץ אחרי כדור שהתגלגל לו אל הכביש.

כדי למנוע התפרצות של הולכי רגל אל הכביש, הדרך היעילה ביותר היא ליצור סימון והפרדה, שתסמן בגבול ברור את התפר בין המדרכה לכביש ושאף תמנע שתמנע פיזית את המעבר של הולכי הרגל לכביש או לפחות תגרום להם להבין שהם עברו לכביש ועליהם לנהוג בזהירות.

על מנת ליצור הפרדה ניתן להשתמש בעמודי חסימה. עמודי חסימה הם בעצם עמודי מחסום העשויים מחומרים שונים.

קיימים עמודי חסימה מפלסטיק, עמודי חסימה מברזל ועמודי חסי מה מחומרים טרמו פלסטיים (X-LAST) עמידים בדריסה.

על ידי התקנה של עמודי חסימה לאורך שפת המדרכה יוצרים סימון ברור ובולט ואף סוג של חייץ בין המדרכה לכביש.

הולכי הרגל והנהגים בכביש בזכות עמודי חסימה, יידעו בוודאות את המסלול הבטוח בעבורם.

בנוסף ניתן גם להתקין מעקות הולכה ומעקות למניעת התפרצות של הולכי רגל מדגמים שונים בהתאם לצורך.

לדוגמא, סביב גן שעשועים או מקומות מפגש מרכזיים, כדי להבטיח את בטיחות הילדים, מומלץ לגדר את השטח במעקות הולכה ולהשאיר מעבר באמצעות עמודי חסימה רק בפתחים המותרים באמצעות עמודי חסימה

בעת התקנת מעקות הולכה או עמודי חסימה יש להביא בחשבון ולאפשר מעבר בטוח להולכי רגל, אופניים ועגלות נכים וכל זה תוך שמירה על חוקי הנגישות במרחב הציבורי.

התקנת מוצרי בטיחות תורמת משמעותית לבטיחות המשתמשים בדרך, לבטיחות ילדינו והיקרים לנו.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס