מראה פנורמית לכביש

“שטח מת” הוא בעצם שטח המוסתר ע”י עצמים המוצבים בדרך (צומת בד”כ) ומפריעים לנהג או להולך הרגל לראות את התנועה המגיעה מהאזור המוסתר. צמתים בהם קיים שטח מת, הינם צמתים מסוכנים שכן הנוהג ברכב או הולך הרגל לא יכול לצפות את התנועה הקרבה אליו ולכן קשה לו להעריך האם השטח פנוי. במקומות כאלו נהוג להציב מראה פנורמית לכביש.
כאמור, “שטח מת” קיימם בעיקר בצמתים (הצטלבויות דרכים) אך לא רק. שטח מת קיים גם ביציאה מחניות, במחסנים בין שדרות מדפים, ברמפות לולייניות במעברים בין הקומות בחניונים ועוד.
אזורים בהם קיים שטח מת, הינם אזורים מסוכנים לכל המשתמשים בדרך כגון: נהגי רכב, רוכבי אופניים, הולכי רגל, מפעילי מלגזות ועוד.

מראות פנורמיות הינן אביזר בטיחות המיועד להצבה במקומות בהם קיים שטח מת. הצבת מראה פנורמית במיקום הנכון ובכיוון הנכון תסייע למשתמשים בדרך לראות מעבר לשטח המת ובכך תסייע בשיפור הבטיחות בדרך בה היא מוצבת.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי מראות פנורמיות

כיצד הצבת מראה פנורמית לכביש תסייע בחשיפת שטח מת?

בצומת – כאשר קיים שטח מת בצומת דרכים, נהג המגיע לצומת, עוצר בקו העצירה ומעוניין להמשיך בנסיעה ולהשתלב בדרך, אינו יכול לראות את הרכבים המגיעים משמאלו, שכן את הרכבים המגיעים מימין קל יותר לראות כיוון שהם בנתיב הרחוק ממנו ואינם מהווים סכנה מיידית בעת השתלבות בתנועה.
הצבת מראה פנורמית מול הצומת (בצד הרחוק של הכביש) כאשר היא מכוונת לשמאל, תסייע לנהג שעצר בקו העצירה, לראות את התנועה המגיעה משמאל ולהשתלב בבטחה בתנועה. כמו כן אותה המראה תסייע לנהג המגיע משמאל לראות את הרכבים אשר עצרו בצומת ומעוניינים להשתלב בדרך. כאשר הנוהג בדרך הראשית רואה את הרכב המעוניין להשתלב בתנועה הוא יכול להאט את מהירותו בהתאם ובכך לסייע בהגדלת הבטיחות בצומת.

בחניות היוצאות לכביש דרך מדרכה – בחניות רבות הממוקמות בניצב למדרכות וכבישים, פעמים רבות קיימת הסתרה אשר מקשה ומסכנת את הנוהג ברכב אשר חונה עם הפנים לכיוון היציאה, לצאת מהחניה ולהשתלב בכביש בבטחה תוך מעבר דרך המדרכה מבלי לסכן את הולכי הרגל. הסכנה בשטח המת במקרה המתואר קיימת שכן במרבית כלי הרכב “האף” של המכונית ממוקם לפני מקום מושבו ושדה הראיה של הנוהג ברכב. כלומר חזית הרכב משתלבת בתנועה עוד לפני שהנהג הצליח לראות את התנועה החוצה את דרכו. יציאה מחניה בעלת הסתרה שכזו, מקבילה להשתלבות בדרך בעיניים עצומות תוך גרימת סיכון אדיר להולכי רגל, רוכבי אופניים המשתמשים במדרכה וכן לרכבים הנוסעים בדרך הראשית.
כדי לחשוף את השטח המת בחניה המוצבת בניצב למדרכה ולכביש ניתן להתקין מראה פנורמית לכביש במספר דרכים בהתאם לתנאים ואפשרויות ההתקנה בשטח.
אופציה א – התקנת מראה אחת או שתיים (אחת לכל כיוון) בצד המרוחק של הכביש כך שתחשוף את הדרך ואת המדרכה.
אופציה ב – התקנת מראה אחת או שתיים המכוונת כלפי השטח המת ע”ג דופן החניה תוכל לסייע בחשיפת השטח המת.
במקרה בו בוחרים להתקין מראה אחת העדיפות היא להפנות את המראה לצד שמאל שכן התנועה “הקרובה” בכביש מגיע מצד שמאל. במקרה של חציית מדרכה תמיד עדיף להתקין שתי מראות שכן תנועת הולכי רגל קיימת לכל רוחב המדרכה.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

במחסנים ומפעלים בין שדות מדפים – האובייקטים במחסנים (מדפים, מכונות או מוצרים באחסנה) מוצבים בדרך כלל בצורה המאפשרת ניצול מקסימאלי של השטח ופחות מותאמת לצרכי הבטיחות. לדוגמא: שורות מדפים וסחורות מהוות הסתרה מוחלטת של שדה הראיה במקרה בו מפעיל מלגזה או הולך רגל הולך בין האובייקטים רוצה להשתלב בדרך הראשית שמחוץ לשטח המוסתר. בניגוד לכבישים מוסדרים, לרוב התנועה במפעלים ומחסנים אינה מוסדרת ומחולקת לנתיבים, דבר שמגדיל עוד יותר את סכנת ההשתלבות בדרך ביציאה משדרת מדפים או מכונות. שטח מת במפעלים הוא עניין נפוץ ביותר שגורם לתאונות רבות לרבות תאונות היכולות לגרום להתמוטטות של מדפים, נזק לסחורות ומכונות יקרות ערך. קציני בטיחות רבים דורשים בכל תוקף להתקין מראה פנורמית לחנות בכל נקודה בה קיים שטח מת. התקנת מראות פנורמיות במיקום הנכון מגדילה באופן משמעותי את הבטיחות במפעל ומונעת תאונות מיותרות.

ברמפות מעוקלות במעברים בין קומות בחניונים – בדומה למפעלים, גם חניונים מתוכננים בקפידה לצורך ניצול מקסימאלי של שטח החניון תוך החניית כמות מרבית של רכבים בשטח מצומצם ככל האפשר. מלבד נקודות מסוכנות בחניון בקומות החניה אשר בהם ניתן להשתמש באביזרי בטיחות כגון פסי האטה, בחניונים רבי קומות לעיתים מותקנות רמפות “סיבוביות” המאפשרות את מעבר הרכבים בין קומות החניה. לרוב רמות המעבר צרות, ללא שוליים אן שטח הפרדה מוחשים בין נתיבי הנסיעה וזאת כדי לחסוך בשטח. בעקבות הצפיפות בין נתיבי הרמפה, יש נטייה לרכבים שלא לשמור על נתיב נסיעתם (לשמור על הימין תוך כדי נסיעה בסיבוב) ולסטות לעבר הנתיב הנגדי. סטייה של רכב הנוסע בסיבוב ומעבר לנתיב הנגדי עלולה לגרום לתאונה חזיתית בין רכבים. כמו כן במידה והחליט הולך רגל לעבור בין קומות החניון דרך הרמפות המיועדות לרכבים בלבד, יהיה הולך הרגל חשוף לפגיעת כלי רכב.
התקנת מראות פנורמיות לחניונים יכולה לסייע בגילוי התנועה המגיעה מעבר לסיבוב ואינה ניתנת לראייה בכל דרך אחרת. מראות פנורמיות אשר יותקנו על קירות הרמפה לכל אורכה ובעיקר בעיקולים החדים ביותר תעזור לנהגים משני כיווני הנסיעה לראות האם מגיע רכב ממול והכך תגדיל את הבטיחות בחניון. כמו כן, נהג רכב יוכל גם להבחין בהולכי רגל שעושים שימוש אסור ברמפה ובכך להימנע מפגיעה בהם.

איך מתקינים מראה פנורמית לכביש?

התקנת מראות פנורמיות הינה פשוטה וקלה ויכולה להתבצע ביתר קלות עם כלי עבודה מינימאליים וללא ידע מוקדם.
לרוב התקנת מראה פנורמית תתבצע ע”ג עמוד או קיר. לעיתים בהתאם לתנאי השטח והמיקום הנחוץ להתקנת המראה יש להשתמש במתאמים שונים כדי למקם את המראה בצורה הטובה ביותר.
מרבית המראות מותאמות להתקנה ע”ג צינור. כל מראה בהתאם לדגם מתאימה להתקנה ע”ג קוטר צינור מסוים. בד”כ קוטר הצינור יהיה בין צול ורבע ל שתיים וחצי צול. בנוסף קיימות מראות המגיעות עם מתאם משולב להתקנה ע”ג קיר או עמוד (מראות פנורמיות אקריליות תוצרת evelux)
ניתן להשתמש במידת הצורך בתושבת טלסקופית מאריכה כאשר רוצים להרחיק את המראה מקיר. שימוש בתושבת טלסקופית יאפשר התקנה של המראה בניצב לקיר בהתאם לצרכים בשטח.
במידה ורוצים להתקין מראה על חומה קיימת וגובה החומה אינו מספיק, ניתן להתקין צינור מאריך עם תושבת להצבה ע”ג החומה ובכך ליצור הגבהה לחומה לצורך התקנת המראה הפנורמית בגובה המתאים.
במחסנים בהם אין קיר או מקום להציב עמוד ניתן אף לתלות מהתקרה צינור מאריך ועליו להתקין את המראה הפנורמית.
כיוון המראה למצב אופטימלי כך שתחשוף שטח מת ככל הניתן –
לאחר שהמראה הותקנה כיוון המראה כך שתחשוף שטח מת רחב ככל הניתן הוא חלק משמעותי ביותר בתפקוד המראה.
הדרך הטובה ביותר לכוון מראה פנורמית היא באמצעות 2 – 3 אנשים כאשר 2 אנשים ממוקמים בדרך מאחורי השטח המת ומתקין מכוון את המראה בהתאם לפי הוראותיהם עד למציאת המצב האופטימלי.
במידה ואין בנמצא 3 אנשים ניתן לבצע את ההתקנה ע”י אדם אחד, רק שהתהליך
במידה והתושבת המסופקת עם המראה אינה מתאימה להתקנה בשטח, יש צורך להשתמש בתושבת מאריכה

סרטוני הדגמה לסוגי מראות פנורמיות והתקנתם

נגן וידאו
נגן וידאו אודות התקנת מראה פנורמית

התקנת מראה פנורמית היא פשוטה וקלה, לרוב ההתקנה תתבצע על גבי עמוד או קיר. לפרטים נוספים על מראות פנורמיות כנסו לאתר.

ארבל שטראוס משווקת 4 סוגים שונים של מראות פנורמיות לכביש. המחיר משתנה בהתאם לחומר גלם ממנה עשויה המראה ולקוטר לפרטים נוספים על סוגי המראות ומחירים כנסו לאתר.

מראות פנורמיות מיועדות להתקנה על עמודים עגולים אך ניתן לבצע התאמות לעמודים מרובעים.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס