חוק הנגישות

אז נכון שחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות קיים משנת 1998 והתיקון שלו, בנוגע לנגישות קיים מ-2005, אך האם כל בתי העסק במדינה מצייתים לחוקים אלו?

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

מה אומר חוק הנגישות

לפני שנענה על שאלה חשובה זו, נסביר מה אומר חוק הנגישות ומה בעצם הפירוש למילה נגישות. ביום יום ישנם המון מכשולים אשר מונעים מאנשים עם מוגבלויות לנוע בסביבה בחופשיות ו/או להשתתף בפעילויות כאלו ואחרות כמו כל אדם אחר. לכן חוקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. חוק זה קיים על מנת להקל ולהגן על אותם האנשים בעלי מוגבלות, בין אם זו נכות ראשונית, נכות משנית, נכות זמנית או נכות קבועה. בזכות חוק זה, אנשים בעלי מוגבלויות יוכלו לחיות בעצמאות ככל האפשר ובכבוד. מעבר לכך שהחוק מחייב הנגשת כל בית עסק, ישנן עוד סיבות שבגינן כדאי להנגיש את בית העסק, בין היתר, הגדלת מספר הלקוחות שיגיע לבית העסק, שביעות רצון גדולה יותר של הלקוחות ואף שיפור הנוחות לכלל הלקוחות (ולא רק לאלו בעלי המוגבלות).
ישנם הסדרי הנגשה שונים על מנת שיהיה אפשר להתגבר על כל המכשולים הקיימים, גם לאנשים לקויי ראייה, גם לאדם היושב בכיסא גלגלים וגם לאדם החירש. המשותף לכולם הוא יצירת התנאים המאפשרים חיים בשוויון, בכבוד ובעצמאות כחלק מחיי החברה בישראל.

אז נחזור לשאלה ששאלנו בתחילת המאמר על חוק הנגישות, האם כל בתי העסק מצייתים לחוק?

התשובה היא לצערנו, לא. לא כל בתי העסק עומדים בכלל חוקי הנגישות הקיימים. כמו עוד המון חוקים שאינם מיושמים בהכרח על כל אזרח ואזרח. וכמו אי עמידה בחוקים אחרים, גם אי עמידה בחוק הנגישות עלולה לגרום לתביעות אזרחיות ופליליות.

אז אם אתם בעלי עסק ואתם רוצים לעמוד בחוק הנגישות, על אילו דברים אתם צריכים לחשוב ואילו אביזרים כדאי שתכירו?

פתרונות להשמת חוק הנגישות

ישנו כמובן מגוון גדול של פתרונות נגישות לנכים אך אנחנו נדבר כעת על רק שניים מהם:

משטח אזהרה – משטחי אזהרה לעיוורים הם בעצם משטחים שעליהם קיימות גבשושיות. את אותן גבשושיות, יוכל להרגיש אדם בעל לקות ראייה בעזרת כף רגלו או בעזרת מקל הנחייה שלו. משטח אזהרה הוא בעצם מסייע להתריע בפני הולך הרגל שכעת הוא הגיע למקום שעליו לנקוט זהירות יתרה. את משטח זה נתקין לפני מקומות “מסוכנים” כגון לפני גרם מדרגות, מעלית, כניסה לבניין, רציף רכבת ועוד.

פס מוביל – אביזר נגישות נוסף שקיים בשוק הוא פס מוביל. פס מוביל הנקרא גם סימן מוביל עובד על אותו עקרון כמו משטח האזהרה ולרוב אפילו נראה אותם זה לצד זה. פס מוביל הוא מעין “מסלול” אשר מסייע להולך הרגל בעל לקות ראייה לדעת לאיזה כיוון עליו ללכת וזה בזכות הפסים המוגבהים שנמצאים על הפס המוביל. את הפסים הללו נראה לדוגמא בכניסה לבניין במסלול עד לדלפק קבלה או מעלית, או על מדרכות בקרבת מעברי חציה. לרוב, בסוף הפס המוביל שיכול להיות באורך של מטרים רבים, יהיה משטח אזהרה כדי שהולך הרגל יבין שהגיע “לסוף המסלול”

סרטוני הדגמה להתקנת פסים מובילים וכפתורי נגישות

נגן וידאו אודות מסמרות נגישות
נגן וידאו אודות פסים מובילים ממתכת

חוק הנגישות - סיכום

חוק הנגישות כשמו כן הוא, הוא חוק ואינו בגדר המלצה. כלומר חייב על כל בית עסק לעמוד בחוק הזה. לכן, במידה ואתם בעלי עסק, אתם צריכים (או יותר נכון, חייבים) לרכוש אביזרי נגישות שיסייעו לכם לעמוד בחוק הנגישות.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס