הנחיות פסי האטה

הפחתת מהירות הנסיעה ע”י שימוש בפסי האטה שלא עומדים בהמלצות משרד התחבורה ומיועדים למהירויות נמוכות מ 50 קמ”ש
פסי האטה הינם אביזר בטיחות בדרכים המיועד להתקנה בדרכים ובשטחים בהם יש להפחית את מהירות הנסיעה.
בניגוד לתקנות התעבורה, שילוט ותמרור המנחה / מבקש מהנהג בדרך לנהוג במהירות המותרת, פסי האטה מייצרים “הפרעה” מכאנית אשר גורמת לאי נוחות ברכב אשר נוסע מעליהם במהירות הגבוהה מהמותר.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

סוגי פסי האטה

בניגוד להנחיות משרד התחבורה לעיתים פסי ההאטה המומלצים פשוט אינם מאטים את הרכבים למהירות המתאימה שכן המהירות הנדרשת בדרך נמוכה מהמהירות אליהם מותאמים פסי ההאטה המומלצים (50 קמ”ש). התקנת פסי האטה ע”פ המלצות משרד התחבורה בדרך בה המהירות “הבטוחה” נמוכה מ 50 קמ”ש פשוט מפספסת את המטרה לשמה הם הותקנו ואף עולה כסף רב למשלם המיסים.
במקומות בהם המהירות הנדרשת הינה נמוכה מ 50 קמ”ש ופסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אינם מתאימים, קיימת אלטרנטיבה איכותית ואטרקטיבית המותאמת למהירויות נמוכות יותר. החלופה לפסי ההאטה בהמלצת משרד התחבורה הינה פסי האטה מודולאריים העשויים חומרים טרמו פלסטיים (פלסטיק וגומי) ייעודיים הניתנים להתקנה בחתכים שונים בהתאם לצורך הספציפי בדרך לצורך הגברת הבטיחות והפחתת מהירות הנסיעה.
מתי פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אינם מומלצים ועדיף להתקין פסי האטה טרמו פלסטיים ייעודיים למהירויות נמוכות יותר?

הנחיות פסי האטה לפי מיקום

במושבים וקיבוצים – מהירות נסיעה של 50 קמ”ש פשוטה אינה מתאימה וגבוהה בהרבה מהמהירות הבטוחה הרצויה.
במושבים וקיבוצים לרוב תנועת הולכי רגל הינה משמעותי יותר מתנועת הרכבים ואילו הולכי הרגל אינם מורגלים בתנועת רכבים ערה כמו בעיר עמוסת רכבים ותנועה. התקנת פסי האטה מפלסטיק המתאימים למהירות נסיעה של 30 קמ”ש ומטה, תגרום להאטה משמעותית במהירות הנסיעה ובכך תגדיל את הבטיחות בדרך.

ברחובות משולבים – אשר נמצאים לרוב בפרברי ערים עמוסות ובדומה למושבים וקיבוצים, יש צורך להפחית את מהירות נסיעתם של רכבים אל מתחת ל 50 קמ”ש. הנהגים הנכנסים לרחבות אלו בד”כ מגיעים מדרכים עירוניות מהירות יחסית לכן התקנת פסי האטה אגרסיביים מפלסטיק המתאימים אפיל למהירות נסיעה של 10 קמ”ש בכניסה לרחוב תבהיר לנהג שהוא נכנס לשטח “סטרילי” בו הוא צריך לנהוג לאט ובמשנה זהירות.

בתחנות בקרה ועמדות תשלום בכבישים (לדוגמא – מנהרות הכרמל) – בכניסה למנהרות הכרמל (או בכל עמדת ביקורת אחרת) הרכבים מגיעים מכביש מהיר ופתוח ונכנסים למעבר צר בין עמדות התשלום לצורך תשלום וזיהוי לוחית הרישוי, כנ”ל לגבי היציאה מדרך המנהרות בה הרכבים נוסעים במהירות גבוהה שוב אל המעבר הצר שבין עמדות הבקרה. נקודות המעבר הצרות ביחס לכביש הפתוח מהוות נקודה מעבר מסוכנת שכן מלבד המעבר הצר, לעיתים גם מסתובבים בנקודות אלו אנשי תפעול ואחזקה אשר עלולים להיפגע כתוצאה ממהירות נסיעה גבוהה. בנוסף כאמור נקודות הבקרה הם גם עמדת זיהוי לוחיות הרישוי של הרכבים (לצורך גביית תשלום) ומצלמות הזיהוי אינן מצליחות לזהות את לוחית הרישוי במקרה בו הרכבים עוברים מהר מידי את העמדה. מפעילי המנהרות היו מעוניינים בהגברת הבטיחות ויעילות התפעול של העמדות וכל זאת תוך הפרעה מינימאלית לנוהגים בדרך. פסי ההאטה המומלצים ע” משרד התחבורה המתאימים למהירות נסיעה של 50 קמ”ש היו מהירים “וטורדניים” מידי. לאחר בדיקה של מספר אלטרנטיבות וניסויים רבים של פסי האטה טרמו פלסטיים שונים, הותקנו פסי האטה מדגם 12106 תוצרת EVELUX המיועדים לשימוש מאסיבי ודריסה כמותית של רכבים.

כניסה לתחנת דלק – כניסה לתחנת דלק הממוקמת לצידו של כביש מהיר היא נקודת משמעותית בה נדרשת האטה של מהירות הרכבים אשר נכנסים לתחנה, שכן המהירות הרצויה בתוך התחנה נמוכה בהרבה מהמהירות בכביש ואף צריכה להיות נמוכה במיוחד שכן בתחנת הדלק מלבד הרכבים המתדלקים קיימת תנועה ערה של הולכי רגל ואנשי תפעול העובדים בתחנה. במרבית הירידות מכבישים מהירים לשטחי תחנות דלק, קיימים נתיבי האטה לתוך התחנה. נהג רכב הנכנס לתחנה מהכביש במהירות של 80-90 קמ”ש צריך לבלום את רכבו בהדרגתיות עד למהירות הרצויה אשר הינה 10-25 קמ”ש בשטח התפעול של התחנה ובין המשאבות ומקומות החניה. כדי להגיע למהירות הנ”ל פס ההאטה המומלץ ע”י משרד התחבורה לא יאט את נהגי הרכבים למהירות הרצויה ולכן התקנתו כפס האטה ראשוני מומלצת, אך אחריו מומלץ להתקין פסי האטה איטיים יותר בהדרגה ובהתאם למהירות הסופית הרצויה. לדוגמא: פס האטה בהמלצת משרד התחבורה המיועד למהירות של 50 קמ”ש כפס האטה ראשוני בנתיב ההאטה, וככל שנכנסים לעומק התחנה לדרג בין פס האטה 40 קמ”ש (דגם 12112) לפס האטה של 30 קמ”ש (דגם 12106) וממש לפני שטח המשאבות לעשות שימוש בפסי האטה מפלסטיק מדגם 12100 ו- 12102 המתאמים למהירות של 10-20 קמ”ש. התקנה מדורגת שכזו תגרום לנהג להאט את מהירות הנסיעה בהדרגה עד למהירות הבטוחה לנסיעה בשטח התחנה.

בקרבת בתי ספר ומעברי חצייה – לעיתים בשטחים עמוסי הולכי רגל כמו מעברי חציה, בתי ספר ומרכזי קניות ובילוי, המהירות המותרת ע”פ חוק היא 50 קמ”ש. מהירות שכזאת בשטח עמוס הולכי רגל יכולה להיות מסוכנת ביותר. פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה אומנם יאטו את הרכבים למהירות של 50 קמ”ש (הנדרש ע”פ החוק) אבל בפועל המהירות הנ”ל תהיה מסוכנת למשתמשים בדרך, הולכי רגל ונהגי רכבים כאחד. רשויות רבות ומנהלי מרכזי קניות, בוחרים בהתקנת פסי האטה טרמו פלסטיים המתאימים למהירות של בין 20-30 קמ”ש. בשטחים אלו התקנת פסי האטה מפלסטיק תפחית באופן משמעותי את המהירות ובכך תגדיל את הבטיחות בדרך בה הם מותקנים.

בטבלה המצורפת ניתן לראות מספר הבדלים משמעותיים בין פסי האטה המומלצים ע”י משרד התחבורה לבין פסי האטה טרמו פלסטיים.

חניונים – לרוב חניונים עיליים וחניונים תת קרקעיים הם דרכים צפופות וסבוכות בהם משתמשים רכבים רבים, כאשר בשעות העומס התנועה בהם ערה ועלולה להיות פוטנציאל לתאונות רבות בין מכוניות ואף בין הולכי רגל ומכוניות. המהירות הרצויה בחניונים הינה בין 10-30 קמ”ש, מהירות אשר מוציאה לגמרי מהמשוואה את פסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה. בקובץ ההמלצות של משרד התחבורה להצבת פסי האטה אף מומלץ להשתמש בפסי האטה טרמו פלסטיים בחניונים לצורך הגברת הבטיחות. פסי האטה טרמו פלסטיים הינם האלטרנטיבה המתאימה ביותר שכן התקנתם פשוטה ומהירה וניראותם גבוהה בכל שעות היום בחניונים עיליים ותת קרקעיים. התקנה של פסי האטה מפלסטיק בחניונים מומלצת בעיקר לפני צמתים ולאורך צירים “מהירים” ראשיים בחניון, על מנת שנהגי רכבים לא יוכלו לפתח מהירות ולהגדיל את הסיכוי לתאונה בין כלי רכב שמנסה לצאת מחניה או להולך רגל המסתובב בין הרכבים החונים. אביזר בטיחות משמעותי נוסף המסייע בהגדלת הבטיחות בחניון והינו מומלץ ביותר בשילוב עם פסי האטה הוא מראות פנורמיות

שטחי תעשיה ומפעלים – הינם דרכים עצמאיות שלרוב אינן כפופות לראשויות מקומיות והבטיחות בהם מלבד תקנות התעבורה, מוטלת בידי קציני הבטיחות בשטח. בכל מפעל דרישות המהירות שונות בהתאם לסוג כלי הרכב הנוסעים בשטח, כמותם, מהירות נסיעתם ותנאי השטח העומדים לרשות הנוהגים בהם. כמו כן בהצבת פסי האטה בשטחים בהם נוסעות מלגזות יש לתת את הדעת בצירים בהם נוסעות מלגזות שכן פסי האטה עלולים לגרום להקפצה וחוסר יציבות של הסחורה על שיני המלגזה. לרוב המהירות המותרת במפעלים ושטחי תעשיה נמוכה מ 50 קמ”ש מה שגורם לפסי ההאטה המומלצים ע”י משרד התחבורה להיות לא רלוונטיים ולפסי ההאטה הטרמו פלסטיים להיות הבחירה הנכונה ביותר. בעת בחירת פס האטה טרמו פלסטי יש לוודא את המהירות הרצויה וכן את סוג כלי הרכב כך שפסי ההאטה יוכלו לשאת את משקלם הרב.

סרטוני הדגמה לפסי האטה ועמידותם המשווקים בחברת ארבל שטראוס

נגן וידאו אודות פסי האטה מפלסטיק באישור מכון התקנים
נגן וידאו אודות פסי האטה

לסיכום

הנחיות פסי ההאטה המומלצים לשימוש ע”י משרד התחבורה הם אכן מוצר איכותי וטוב, אך אינם תמיד הבחירה הנכונה והמתאימה בכל דרך, שכן לא תמיד הם עונים על כל הדרישות הנחוצות בשטח.
לפני בחירת סוג פס ההאטה יש לקחת בחשבון מספר גורמים אשר המכריע ביניהם הוא מהירות הנסיעה הרצויה בדרך.
בנוסף חשוב ביותר בעת התקנה של כל פס האטה, לוודא שההתקנה תהיה מאושרת ע”י מהנדס תנועה וכן תבוצע ע”פ כל חוק רלוונטי. בעת התקנה של כל פס האטה מכל סוג חשוב ביותר ליצור התרעה למשתמשים בדרך ולסמן בשלטים משני צידי הדרך כדי למנוע הפתעה של הנהגים ברכב.

כל הכתוב במאמר זה הינו דעתו האישית של הכותב ואין לראות בכתוב משום המלצה או אסמכתא מקצועית. יש להיוועץ בגורמים מקצועיים בעת ביצוע עבודות בדרך בכלל ועבודות הקשורות בפסי האטה בפרט.

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

ארבל שטראוס